Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 8 клас |
Урок № 54 ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 6 (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ). НАВЧАЛЬНЕ КРИТИЧНЕ АУДІЮВАННЯ Мета: оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»; перевірити знання й уміння, необхідні для правильного використання речень зі звертаннями і вставними словами в мовленні; удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, установлювати відповідність між ними, групувати, доповнювати тощо; формувати навички сприймати незнайомий текст і критично висловлюватися з приводу почутого. Форма проведення тематичної контрольної роботи: виконання тестових завдань закритої і відкритої форми. Обладнання: тестові завдання. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх. ІV. Виконання тестових завдань закритої і відкритої форми за варіантами Варіант 1 1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку. А Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ (Я. Колас). Б О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач). В Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив (П. Тичина). Г Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх (В. Симоненко). 2. Визначити речення з поширеним звертанням. А До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка). Б Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко). В Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Кочерга). Г До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань (Р. Братунь). 3. Знайти речення зі вставним словосполученням. А Густий, соковитий, запашний бур’ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (П. Панч). Б Оце (одного разу було свято й погода) сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях (Марко Вовчок). В Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне (І. Багряний). Г Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка). 4. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість. А Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Корнійчук). Б Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості (П. Загребельний). В Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня). Г Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич). 5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки? А О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський). Б О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих (Д. Павличко). В О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко). Г За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І. Гончаренко). 6. Установити відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.
7. З’ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
8. Відновити текст, поширюючи речення вставними конструкціями з довідки. Визначити їхню функцію. Того літа пощастило мені довідатися про те, чого раніше й підозрювати не міг. Я взнав від Миколки, що не тільки люди ходять у гості одне до одного, а й дерева до дерев. Так, верба в лузі ходить у гості до калини. І квітки вчащають у гості до квіток — настурція до калачика, красоля до повитиці, матіола до березки, бо їм теж кортить побути разом. Комусь іншому я й не повірив би, але як я міг не повірити Миколці Кострубі, у якого за незмінного свідка завжди виступав пес Боніфацій! (За Є. Гуцалом). Довідка: наприклад, напевне, мабуть, скажімо, певне, гадаю. 9. Скласти два речення так, щоб у першому слово здавалося було вставним, а в іншому — членом речення. Варіант 2 1. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці. А Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський). Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко). В Гей рицарю жадібний, стережись (М. Бажан). Г Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко). 2. Знайти речення з непоширеним звертанням. А Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра). Б Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у найми (С. Васильченко). В Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка). Г Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим (А. Малишко). 3. Знайти речення зі вставним словом. А Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний). Б Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко). В І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру (Ю. Смолич). Г У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шевченко). 4. Знайти речення зі вставними словами, які виражають невпевненість. А Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар). Б Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко). В Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім’я мого рідного міста (О. Гончар). Г І ось, нарешті, вершина (О. Гончар). 5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки? А Печаль і гордість повніть, моє слово… (М. Нагнибіда). Б Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом… (М. Стельмах). В Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк). Г Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, земляка? (В. Симоненко). 6. Установити відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.
7. З’ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
8. Відновити текст, поширюючи речення звертаннями з довідки. Визначити їхню функцію. Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю. У тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі неосяжна душа народу, його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його. З тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. Тож такою і будь вічно! (За С. Плачиндою). Довідка: мово рідна, світлоносна, красо моя, скарбе мій єдиний, твердине моя. 9. Скласти два речення так, щоб у першому слово восьмикласники було звертанням, а в іншому — членом речення. Оцінювання тестових завдань
V. Проведення навчального критичного аудіювання Сприймання на слух учнями незнайомого тексту Текст 1. Ø Прослухати текст. Визначити його стильову належність. Умотивувати свою відповідь. Довести, що заголовок розкриває тему висловлювання. Дібрати власний заголовок. КОСТЯНТИН ОСТРОЗЬКИЙ І ЙОГО АКАДЕМІЯ ХІ століття. Кращі сини України організовують при церквах братства, які всіма можливими засобами підтримують церкви і священників. Братства ставали важливою політичною та культурною силою в житті народу. З ними пов’язано зростання кількості шкіл, поширення рукописних книг. Але в Україні стояла потреба створення вищого навчального закладу, довкола якого могли б згрупуватися всі інтелектуальні сили народу. На той час одним із найпомітніших центрів культури в Україні було місто Острог на Волині — резиденція князя Костянтина Острозького, який віддав багато сил і коштів на захист православної віри й на розвиток освіти рідного краю. 1580 року князь відкрив вищу школу, яку в різних документах називають то ліцеєм, то колегією, то академією. З усіх усюд України, а також з-поза її меж запрошував Острозький до себе видатних богословів, учених, письменників, діячів культури. І зовсім невипадково саме тут опинився відомий у майбутньому друкар Іван Федоров, якого життєві обставини змусили втікати з Москви. 1581 року в Острозі було надруковано Біблію, що ввійшла в історію під назвою Острозької. Це, до речі, найперша повна друкована Біблія в усьому слов’янському світі. З Острогом пов’язані імена відомого тогочасного поета Дем’яна Наливайка (брата гетьмана Северина Наливайка), Герасима і Мелетія Смотрицьких, Клірика Острозького — визначних учених і письменників. Сам Костянтин Острозький — один із найвпливовіших і найбагатших шляхтичів в усій польській державі — відзначався гордим і незалежним характером. На засіданнях сейму Речі Посполитої, захищаючи православну церкву, він вступав у конфлікт з усією шляхтою і королем. Різними способами спокушали його католики поміняти непрестижну «мужицьку» віру, але він лишався вірним сином свого народу (За М. Слабошпицьким). Матеріал для вчителя. Резиденція — місце перебування, проживання урядовців, керівників держав, визначних осіб. Ø Поміркувати над останнім абзацом. Пригадати, про які часи України йдеться? Що вам відомо про них? Ø Скласти план тексту. Коментар учителя. Увага! Критичне аудіювання вимагає висловлення власної думки з приводу почутого, своєї згоди чи незгоди з певним твердженням. Текст 2. Прослухати уривок тексту. Визначити тип мовлення. Що нового ви дізналися? Які слова зустріли вперше? З’ясувати їх значення за тлумачним словником. Що таке на світі щастя? — спитав би я у дуже письменних. Частенько чуєш, люди кажуть: отой щасливий. Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю. Звуть щасливими і тих, що весь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що в них є і чого їм треба. Звуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи. Ні, панове, по-моєму, той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав,— той, кого Господь благословив на добрі діла, що розкинулися вони по світу, як розрослася пшениця на добре виораній ниві. Нагодує вона і пахаря, і його сусідів, попаде од неї скибка і старцеві в торбу. Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна (За О. Стороженком). Ø Поділити текст на частини і скласти план. Ø Дати відповіді на запитання за змістом тексту: 1. Кого автор хотів спитати про щастя? Чому саме? 2. Чому звуть щасливими тих, хто ні про що не дбає? 3. З ким автор порівнює скупого і чому називає його щасливим? 4. Кого насправді слід уважати щасливим? 5. Подумати, чому не можна завидувати іншим? 6. З’ясувати зміст останнього речення. Чи згодні ви з цим висловлюванням? Аргументувати свою думку. Ø Висловити власні міркування щодо розуміння щастя. Колективна робота з пам’яткою Ø Прочитати пам’ятку й назвати особливості критичного аудіювання тексту.
VІІ. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт VІІІ. Домашнє завдання Скласти узагальнювальну таблицю за матеріалами вивченого з теми «Речення зі звертаннями, вставними словами». Дібрати приклади з творів художньої літератури.
Можливо Вам це буде цікаво | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 9058 | |
Всього коментарів: 0 | |