Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 8 клас


Урок № 20 ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 2 (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ). ВИВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ
Урок № 20 ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 2 (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ). ВИВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ

Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Головні члени двоскладного речення»; перевірити знання й уміння щодо ролі підмета і присудка в мовленні; з’ясувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою усунення їх; ознайомити восьмикласників з вивчальним різновидом читання текстів мовчки, розвивати вміння читати мовчки висловлювання, глибоко проникаючи в його зміст й максимально повно охоплюючи нову інформацію.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх.

ІV. Виконання завдань тестового характеру закритої й відкритої форми

Варіант 1

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.

А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих? (А. Давидов).

Б Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошніченко).

В Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі (Л. Іванов).

Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода (Д. Міщенко).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним діє-слівним присудком.

А Стежка вузенька (І. Сенченко).

Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).

В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).

Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.

А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен (О. Іваненко).

Б Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві (Є. Гуцало).

В Уже стояла пополудня пора (Є. Гуцало).

Г По синіх водах небес плив місяць (Є. Гуцало).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживається.

А Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга).

Б Доля української мови сумна й героїчна водночас (Г. Нудьга).

В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга).

Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга).

Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (І. Цюпа).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.

А Увійшло двоє (Н. Рибак).

Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди (О. Апанович).

В Багато грабіжників зазіхало на багатство і могутність Києва (Г. Ткаченко).

Г У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста

(А. Денисенко).

Д Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилою чи сокирою (А. Адамович).

Е Чумацький Шлях — вірний орієнтир наших пращурів (М. Славинська). 1 Іменник.

2 Займенник.

3 Числівник.

4 Сполучення числівника з іменником.

5 Власна назва.

6 Дієприкметник у значенні іменника.



6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.

А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави (Г. Ткаченко).

Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця (І. Сенченко).

В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати

(З кн. «Я пізнаю світ»).

Г Великдень - день особливий (Л. Орел).

Д Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ (С. Гречанюк).

Е У Михайлівці живуть люди стримані

(І. Сенченко). 1 Простий присудок.

2 Складений діє-слівний присудок.

3 Складений іменний присудок.





7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.

А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня (Л. Орел).

Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині (Л. Орел).

В Хліб завше був трудним (В. Скуратівський).

Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк (З кн. «Я пізнаю світ»).

Д Київ — колиска нашої свободи і державності (Г. Ткаченко).

Е Михайлівські вулиці сірі, піщані

(І. Сенченко). 1 Іменник у формі називного відмінка.

2 Іменник у формі орудного відмінка.

3 Прикметник у формі називного відмінка.

4 Прикметник у формі орудного відмінка.



8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).

Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.

Друкування Біблії — це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненко).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.

Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника.

А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський).

Б Більшість людей пише листи майже автоматично (Є.Чак).

В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький).

Г З приємністю згадується дитинство (В. Скуратівський).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.

А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна (В. Дрозд).

Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький).

В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький).

Г Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубан).

3. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком.

А Я сидів на ґанку з важкою душею... (О. Кониський).

Б Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович).

В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик).

Г За горами почався болотистий ліс (В. Рубан).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире.

А Життя це пізнання світу (П. Загребельний).

Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний (І. Франко).

В Добре слово безцінна сила (Є. Чак).

Г Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик).

Д Конвалія отруйна (М. Приходько).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.

А Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди (Б. Грінченко).

Б Ніщо так легко не зводить, зближаючи і єднаючи нас, як дорога (Б. Харчук).

В Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих.

Г Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей (Т. Бордуляк).

Д Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся (Ю. Мушкетик).

Е Сильний уміє захищати, уміє любити. 1 Займенник.

2 Сполучення двох іменників.

3 Сполучення числівника з іменником.

4 Прикметник у значенні іменника.



6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.

А На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека (В. Дрозд).

Б Орда хотіла накрити чорними крилами Україну (Б. Харчук).

В Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг

(В. Дрозд).

Г День був літній, спекотний

(М. Красуцький).

Д Ліс зробився страшенно густий

(Б. Грінченко).

Е Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе (Б. Антоненко-Давидович). 1 Простий присудок.

2 Складений дієслівний присудок.

3 Складений іменний присудок.





7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.

А Моє дитинство не було безжурним

(Р. Іваничук).

Б Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі (В. Шевчук).

В Осінь того року випала дощова

(Гр. Тютюнник).

Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей

(В. Скуратівський).

Д Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості (М. Приходько).

Е 20-50–ті роки ХХ століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду. 1 Іменник у формі називного відмінка.

2 Іменник у формі знахідного відмінка.

3 Іменник у формі орудного відмінка.

4 Прикметник у формі називного відмінка.

5 Прикметник у формі орудного відмінка.



8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).

Київ - одне з найкрасивіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його краса — Софіївський собор, храм на честь Божої Мудрості. Наші далекі прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо його з сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані, увінчані золотими хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса Софії Київської (М. Коцюбинський).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.

Оцінювання тестових завдань


Тип

завдання

Завдання закритої форми

Завдання відкритої форми



з вибором однієї правильної відповіді

з вибором кількох відповідей

на встановлення

відповідності



Номер

завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9



Варіант 1

Г

Б

А

Б, Д

А3, Б1, В4, Г6, Д2, Е5

А3, Б­1, В2, Г3, Д­2, Е1

А2, Б­3, В4, Г2, Д­1, Е3







Варіант 2

В

Б

Г

А, В

А2, Б1, В3, Г3, Д4, Е4

А1, Б­2, В1, Г3, Д­3, Е2

А6, Б­4, В5, Г3, Д­3, Е1







Кількість балів

1

1

1

2

6

6

6

4

6







33–32 балів

12 б.

19–17 балів

6 б.



31–30 балів

11 б.

16–14 балів

5 б.



29–28 балів

10 б.

13–10 балів

4 б.



27–26 балів

9 б.

9–7 балів

3 б.



25–23 балів

8 б.

6–3 балів

2 б.



22–20 балів

7 б.

2–1 бал

1 б.




V. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт

VІ. Вивчальне читання мовчки

Коментар учителя. Уміння читати — необхідне й важливе для сучасної людини, оскільки сприяє розвиткові не лише навчальних умінь, а й задоволенню культурно-естетичних потреб.

Процес читання складається з одночасного сприймання й осмислення інформації, від якості сприймання якої залежить характер і рівень розуміння висловлювання.

Як правило, інформацію можна опрацювати різними видами читання: ознайомлювальним, вивчальним, вибірковим, читанням-скануванням тощо. Найефективнішим уважається вивчальне читання мовчки, у процесі якого глибоко аналізується зміст висловлювання, з’ясовуються особливості його композиції, причиново-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, дається оцінка прочитаному.

Читання мовчки висловлювання

Ø Ознайомитись із пам’яткою. Прочитати мовчки текст, скориставшись вивчальним різновидом читання. З’ясувати швидкість читання за 1 хв.

МОВА І МИСТЕЦТВО

Мова є основою всіх словесних мистецтв як усних, так і писемних. Без людської мови не було б ні усної словесності, ні поезії, ні прози. Усі словесні мистецтва є динамічними мистецтвами, бо вони виявляються в часі. А що власне ми називаємо мистецтвом? Можна сказати так: мистецтво — це творча діяльність людей, спрямована на створення естетичних цінностей. У цьому визначенні цінностями називається все те, що для людей має не матеріальну, а духовну вартість, що задовольняє як їхні почуття, так і їхній розум.

Якщо розрізняти динамічні та статичні мистецтва, то до перших можна залічити, крім словесного мистецтва, ще музику і балет (мистецтво танців). Статичними можна назвати живопис у всіх його різновидах (художню графіку, орнаменталістику — мистецтво створення орнаментів — візерунків, так званий абстрактний живопис тощо), скульптуру (гліптику — різьблення, пластику — ліплення), архітектуру.

Поділ мистецтв на образотворчі та необразотворчі нас не задовольняє, бо по суті всі мистецтва є образотворчими, тільки одні створюють зорові (оптичні), а інші — слухові (акустичні) образи.

Музика буває вокальною (спів) та інструментальною. У вокальній музиці можуть сполучатися словесне й музичне мистецтва (романси, опера). Сполученням музики з хореографією є балет («орхестика»), а досить складною формою сполучення мистецтв є театр, театральні вистави.

У давньогрецьких театральних виставах сполучалися словесність (декламація), музика (вокал) і танці.

Лише ті мистецтва, у яких мала значення людська мова, могли давати «повну» інформацію, тобто інформацію про все, що має бути в компетенції людей. Як мова є системою словесних знаків, так і музика є системою членоподільних, тобто таких, що відрізняються один від одного, звуків. Музика діє на психіку людей, отже передає передусім естетичну інформацію, яка згодом у свідомості людей може «перекладатися» і на логічну інформацію залежно від того, хто сприймає виконання музичного твору. Однакові для музики і для мови особливості звуків (як коливання пружного середовища - повітря) використовуються в цих сферах людської діяльності по-різному. Тут ідеться про висоту, тривалість та силу звуків.

Таким чином, музику можна вивчати з семіотичного погляду. Це вивчення почалося лише недавно і має бути перспективним. У давній Греції лірична поезія була безпосередньо пов’язана з музикою. З нею пов’язувалася певною мірою і епічна поезія, твори якої-рапсоди декламували під акомпанемент струнних музичних інструментів. Від назви цих рапсодів походить назва окремих частин таких великих творів, як «Іліада» та «Одіссея» — рапсодії (А. Білецький).

Ø З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку.

Ø Визначити основну і другорядну інформацію в прочитаному тексті.

Ø Скласти план висловлювання. Усно переказати, максимально повно передаючи зміст прочитаного.

ПАМ’ЯТКА Вивчальне читання мовчки текстів різних стилів

Читаючи мовчки текст:

1) глибоко проникайте в його зміст;

2) максимально повно охоплюйте нову інформацію;

3) розумійте взаємозв’язок явищ, фактів, подій, описаних у тексті;

4) з’ясовуйте особливості композиції тексту;

5) визначайте основну і другорядну інформацію;

6) запам’ятовуйте причиново-наслідкові зв’язки між явищами;

7) ставтесь до прочитаного творчо і критично.



VІІ. Домашнє завдання

Скласти повідомлення в науковому стилі на тему «Головні члени речення».





Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Головні члени двоскладного речення»; перевірити знання й уміння щодо ролі підмета і присудка в мовленні; з’ясувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою усунення їх; ознайомити восьмикласників з вивчальним різновидом читання текстів мовчки, розвивати вміння читати мовчки висловлювання, глибоко проникаючи в його зміст й максимально повно охоплюючи нову інформацію.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх.

ІV. Виконання завдань тестового характеру закритої й відкритої форми

Варіант 1

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.

А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих? (А. Давидов).

Б Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошніченко).

В Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі (Л. Іванов).

Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода (Д. Міщенко).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним діє-слівним присудком.

А Стежка вузенька (І. Сенченко).

Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).

В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).

Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.

А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен (О. Іваненко).

Б Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві (Є. Гуцало).

В Уже стояла пополудня пора (Є. Гуцало).

Г По синіх водах небес плив місяць (Є. Гуцало).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживається.

А Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга).

Б Доля української мови сумна й героїчна водночас (Г. Нудьга).

В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга).

Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга).

Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (І. Цюпа).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.

А Увійшло двоє (Н. Рибак).

Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди (О. Апанович).

В Багато грабіжників зазіхало на багатство і могутність Києва (Г. Ткаченко).

Г У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста

(А. Денисенко).

Д Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилою чи сокирою (А. Адамович).

Е Чумацький Шлях — вірний орієнтир наших пращурів (М. Славинська). 1 Іменник.

2 Займенник.

3 Числівник.

4 Сполучення числівника з іменником.

5 Власна назва.

6 Дієприкметник у значенні іменника.



6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.

А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави (Г. Ткаченко).

Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця (І. Сенченко).

В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати

(З кн. «Я пізнаю світ»).

Г Великдень - день особливий (Л. Орел).

Д Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ (С. Гречанюк).

Е У Михайлівці живуть люди стримані

(І. Сенченко). 1 Простий присудок.

2 Складений діє-слівний присудок.

3 Складений іменний присудок.





7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.

А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня (Л. Орел).

Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині (Л. Орел).

В Хліб завше був трудним (В. Скуратівський).

Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк (З кн. «Я пізнаю світ»).

Д Київ — колиска нашої свободи і державності (Г. Ткаченко).

Е Михайлівські вулиці сірі, піщані

(І. Сенченко). 1 Іменник у формі називного відмінка.

2 Іменник у формі орудного відмінка.

3 Прикметник у формі називного відмінка.

4 Прикметник у формі орудного відмінка.



8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).

Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.

Друкування Біблії — це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненко).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.

Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника.

А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський).

Б Більшість людей пише листи майже автоматично (Є.Чак).

В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький).

Г З приємністю згадується дитинство (В. Скуратівський).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.

А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна (В. Дрозд).

Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький).

В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький).

Г Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубан).

3. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком.

А Я сидів на ґанку з важкою душею... (О. Кониський).

Б Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович).

В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик).

Г За горами почався болотистий ліс (В. Рубан).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире.

А Життя це пізнання світу (П. Загребельний).

Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний (І. Франко).

В Добре слово безцінна сила (Є. Чак).

Г Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик).

Д Конвалія отруйна (М. Приходько).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.

А Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди (Б. Грінченко).

Б Ніщо так легко не зводить, зближаючи і єднаючи нас, як дорога (Б. Харчук).

В Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих.

Г Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей (Т. Бордуляк).

Д Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся (Ю. Мушкетик).

Е Сильний уміє захищати, уміє любити. 1 Займенник.

2 Сполучення двох іменників.

3 Сполучення числівника з іменником.

4 Прикметник у значенні іменника.



6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.

А На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека (В. Дрозд).

Б Орда хотіла накрити чорними крилами Україну (Б. Харчук).

В Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг

(В. Дрозд).

Г День був літній, спекотний

(М. Красуцький).

Д Ліс зробився страшенно густий

(Б. Грінченко).

Е Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе (Б. Антоненко-Давидович). 1 Простий присудок.

2 Складений дієслівний присудок.

3 Складений іменний присудок.





7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.

А Моє дитинство не було безжурним

(Р. Іваничук).

Б Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі (В. Шевчук).

В Осінь того року випала дощова

(Гр. Тютюнник).

Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей

(В. Скуратівський).

Д Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості (М. Приходько).

Е 20-50–ті роки ХХ століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду. 1 Іменник у формі називного відмінка.

2 Іменник у формі знахідного відмінка.

3 Іменник у формі орудного відмінка.

4 Прикметник у формі називного відмінка.

5 Прикметник у формі орудного відмінка.



8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).

Київ - одне з найкрасивіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його краса — Софіївський собор, храм на честь Божої Мудрості. Наші далекі прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо його з сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані, увінчані золотими хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса Софії Київської (М. Коцюбинський).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.

Оцінювання тестових завдань


Тип

завдання

Завдання закритої форми

Завдання відкритої форми



з вибором однієї правильної відповіді

з вибором кількох відповідей

на встановлення

відповідності



Номер

завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9



Варіант 1

Г

Б

А

Б, Д

А3, Б1, В­4, Г6, Д­2, Е5

А3, Б1, В2, Г3, Д2, Е1

А2, Б3, В4, Г2, Д1, Е3







Варіант 2

В

Б

Г

А, В

А2, Б1, В­3, Г3, Д­4, Е4

А1, Б2, В1, Г3, Д3, Е2

А6, Б4, В5, Г3, Д3, Е1







Кількість балів

1

1

1

2

6

6

6

4

6







33–32 балів

12 б.

19–17 балів

6 б.



31–30 балів

11 б.

16–14 балів

5 б.



29–28 балів

10 б.

13–10 балів

4 б.



27–26 балів

9 б.

9–7 балів

3 б.



25–23 балів

8 б.

6–3 балів

2 б.



22–20 балів

7 б.

2–1 бал

1 б.




V. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт

VІ. Вивчальне читання мовчки

Коментар учителя. Уміння читати — необхідне й важливе для сучасної людини, оскільки сприяє розвиткові не лише навчальних умінь, а й задоволенню культурно-естетичних потреб.

Процес читання складається з одночасного сприймання й осмислення інформації, від якості сприймання якої залежить характер і рівень розуміння висловлювання.

Як правило, інформацію можна опрацювати різними видами читання: ознайомлювальним, вивчальним, вибірковим, читанням-скануванням тощо. Найефективнішим уважається вивчальне читання мовчки, у процесі якого глибоко аналізується зміст висловлювання, з’ясовуються особливості його композиції, причиново-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, дається оцінка прочитаному.

Читання мовчки висловлювання

Ø Ознайомитись із пам’яткою. Прочитати мовчки текст, скориставшись вивчальним різновидом читання. З’ясувати швидкість читання за 1 хв.

МОВА І МИСТЕЦТВО

Мова є основою всіх словесних мистецтв як усних, так і писемних. Без людської мови не було б ні усної словесності, ні поезії, ні прози. Усі словесні мистецтва є динамічними мистецтвами, бо вони виявляються в часі. А що власне ми називаємо мистецтвом? Можна сказати так: мистецтво — це творча діяльність людей, спрямована на створення естетичних цінностей. У цьому визначенні цінностями називається все те, що для людей має не матеріальну, а духовну вартість, що задовольняє як їхні почуття, так і їхній розум.

Якщо розрізняти динамічні та статичні мистецтва, то до перших можна залічити, крім словесного мистецтва, ще музику і балет (мистецтво танців). Статичними можна назвати живопис у всіх його різновидах (художню графіку, орнаменталістику — мистецтво створення орнаментів — візерунків, так званий абстрактний живопис тощо), скульптуру (гліптику — різьблення, пластику — ліплення), архітектуру.

Поділ мистецтв на образотворчі та необразотворчі нас не задовольняє, бо по суті всі мистецтва є образотворчими, тільки одні створюють зорові (оптичні), а інші — слухові (акустичні) образи.

Музика буває вокальною (спів) та інструментальною. У вокальній музиці можуть сполучатися словесне й музичне мистецтва (романси, опера). Сполученням музики з хореографією є балет («орхестика»), а досить складною формою сполучення мистецтв є театр, театральні вистави.

У давньогрецьких театральних виставах сполучалися словесність (декламація), музика (вокал) і танці.

Лише ті мистецтва, у яких мала значення людська мова, могли давати «повну» інформацію, тобто інформацію про все, що має бути в компетенції людей. Як мова є системою словесних знаків, так і музика є системою членоподільних, тобто таких, що відрізняються один від одного, звуків. Музика діє на психіку людей, отже передає передусім естетичну інформацію, яка згодом у свідомості людей може «перекладатися» і на логічну інформацію залежно від того, хто сприймає виконання музичного твору. Однакові для музики і для мови особливості звуків (як коливання пружного середовища - повітря) використовуються в цих сферах людської діяльності по-різному. Тут ідеться про висоту, тривалість та силу звуків.

Таким чином, музику можна вивчати з семіотичного погляду. Це вивчення почалося лише недавно і має бути перспективним. У давній Греції лірична поезія була безпосередньо пов’язана з музикою. З нею пов’язувалася певною мірою і епічна поезія, твори якої-рапсоди декламували під акомпанемент струнних музичних інструментів. Від назви цих рапсодів походить назва окремих частин таких великих творів, як «Іліада» та «Одіссея» — рапсодії (А. Білецький).

Ø З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку.

Ø Визначити основну і другорядну інформацію в прочитаному тексті.

Ø Скласти план висловлювання. Усно переказати, максимально повно передаючи зміст прочитаного.

ПАМ’ЯТКА Вивчальне читання мовчки текстів різних стилів

Читаючи мовчки текст:

1) глибоко проникайте в його зміст;

2) максимально повно охоплюйте нову інформацію;

3) розумійте взаємозв’язок явищ, фактів, подій, описаних у тексті;

4) з’ясовуйте особливості композиції тексту;

5) визначайте основну і другорядну інформацію;

6) запам’ятовуйте причиново-наслідкові зв’язки між явищами;

7) ставтесь до прочитаного творчо і критично.



VІІ. Домашнє завдання

Скласти повідомлення в науковому стилі на тему «Головні члени речення».

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови 8 клас | Додав: uthitel (14.10.2012)
Переглядів: 9556 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]