Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 7 клас |
Мета: оцінити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності семикласників: правильно писати слова на вивчені орфографічні правила, ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації; перевірити якість оформлення роботи (охайність, каліграфія, дотримання червоного рядка, відсутність виправлень); здійснити перевірку здатності учнів сприймати незнайомий текст наукового стилю, розуміти його, запам’ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо. Форма проведення тематичної атестації: написання контрольного текстового диктанту; тестові завдання (розуміння почутого тексту). Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольного диктанту й аудіювання. Проведення інструктажу щодо написання диктанту й перевірки рівня розуміння почутого тексту наукового стилю. IV. Написання контрольного диктанту Перше читання тексту контрольного диктанту вчителем Ø Учні під час першого слухання тексту диктанту сприймають його зміст, звертають увагу на наявність вивчених пунктограм, визначають слова, значення яких не зрозуміли у процесі сприймання. Повторне читання тексту диктанту вчителем окремими частинами і його написання учнями ВЕРБОВА ГІЛКА Минав листопад. У безмежних степах чутно стогін вітру холодного, квиління звіра голодного. Треба було поспішати, щоб переплисти сердите й примхливе восени Каспійське море, поки не припинилася навігація. Тому в маленькому степовому містечку Гур’єві пробули лише кілька годин. Незабаром мав вийти в море останній у цьому році поштовий човен, і унтер-офіцер Булатов домовився, що їх довезуть на цьому до Мангишлаку. Це півострів на східному березі Каспійського моря. Проїжджих було двоє. Унтер-офіцер Булатов і доручений йому під догляд рядовий окремого Оренбурзького батальйону Тарас Шевченко. Булатові показано пильно стежити за рядовим Шевченком. Щоб ані клаптика паперу, ні олівця, ні пера не тримав у кишені чи в ранці. Самий ненависний солдатський ранець за плечима. От уже три роки носить його Тарас (За О. Іваненко, 117 сл.). Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного V. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час написання контрольного диктанту VI. Проведення контрольного аудіювання тексту наукового стилю Сприймання на слух учнями незнайомого тексту від початку до кінця БЕЗПРИТУЛЬНА У байках, казках і прислів’ях зозулі явно не пощастило. Це єдина в Україні пташка, яка не заводить сім’ї й не будує гнізда. Безтурботність її давно ввійшла в приказку, а сама вона стала символом легковажності. На перший погляд для цього є цілком достатні підстави. І справді, що ж це за мати, яку не цікавить доля дітей? Яка підкладає яйця в гнізда інших птахів, звалюючи на них клопітливий обов’язок висиджувати та вигодовувати приймаків. Відклавши на землю яйце, зозуля бере його в дзьоб і, підлетівши непомітно до гнізда якої-небудь пташки, підкладає туди. Звичайно, коли господарів удома немає. Якщо ж птахи застають зозулю біля свого гнізда, вони накидаються на неї й проганяють геть, а часом і прочухана дадуть. Учені підрахували, що зозулі підкидають яйця в гнізда 150 видів птахів. І найдивніше те, що яйця її завжди схожі і розміром, і кольором на яйця тих птахів, яким судилося стати майбутніми вихователями зозуленят. Сама зозуля важить 100 грамів, а пташки-вихователі — 7–10 грамів. І ось у зозулі виробилась особливість: вона несе крихітні яйця — не більші за горобині, їх можна виявити в гніздах плисок, вільшанок, горихвісток, сорокопудів, вівчариків, сільської ластівки і навіть у дуплі дятла. І господарі, як правило, не помічають цього. Утрата зозулею інстинктів улаштування гнізда, висиджування пташенят і вигодовування їх, очевидно, пов’язана з особливостями кладки яєць. Зозуля несе яйця рідко, приблизно одне-два на тиждень. Кількість їх буває досить значною — від 12 і більше. Безумовно, коли б вона сама висиджувала їх, то такий спосіб відкладання яєць сильно порушив би розвиток пташенят. Ось вона й пристосувалася підкладати яйця в чужі гнізда, а це, у свою чергу, обумовило розвиток у зозулі низки інстинктів гніздового паразитизму: відшукування чужих гнізд, перенесення яєць у дзьобі й підкладання в чуже гніздо, причому лише по одному яйцю. Звідси виникли й такі видові особливості, як те, що яйце невелике в порівнянні з величиною самого птаха, міцна шкаралупа й сильна різноманітність у розмірах, формі і забарвленні яєць. Розрізняють понад 12 основних варіантів забарвлення, залежно від кольору яєць тих пташок, яким зозуля підкине свої яйця. Розвиток зародка в яйці зозулі триває 11 діб (на 1–2 дні менше, ніж у яєць господарів). Схожі на своїх батьків і зозулині діти. У них теж виробилися специфічні інстинкти, пов’язані з вихованням у чужому гнізді. Незабаром після того, як пташеня виклюнеться з яйця і трохи зміцніє, зозуленятко починає викидати з гнізда яйця або інших пташенят, своїх зведених братів. Робить це воно так: підсовується під пташеня й, коли те опиниться в особливому заглибленні в нього на спині, починає задкувати до краю гнізда. А потім сильним поштовхом скидає братика вниз. Така доля чекає на всіх пташенят, поки зозуленя лишиться саме в гнізді. Його одного вигодовують прийомні батьки, іноді значно менші за розміром, ніж їхній ненажерливий підкидьок. Відзначено, однак, що інстинкт викидання виявляється тільки протягом перших п’яти діб. Зозуля — дуже корисний для лісу птах. Він ніколи не псує ні насіння, ні ягід, а шкідливих комах знищує силу-силенну. Особливо важливо, що він знищує волохату гусінь шовкопрядів, од якої відмовляється більшість інших птахів. Що ж це за ворог — волохата гусінь? Чому її так не терплять лісівники? Як відомо, гусінь — одна із фаз розвитку комах з ряду метеликів, або лускокрилих. У цьому ряді налічується понад 90 тисяч видів. Самі собою метелики майже всі нешкідливі. Вони не тільки не завдають рослинам безпосередньої шкоди, але й радують око яскравим гарним убранням, а часто навіть виявляються корисними, запилюючи квіти. Живуть вони недовго, й тільки деякі з них п’ють нектар (І. Заянчковський, 558 сл.). Виконання завдань тестового характеру 1. Яке основне призначення прослуханого тексту? А Формування моральних якостей та естетичних смаків слухача. Б Регулювання ділових відносин людей у суспільно-виробничій сфері. В Повідомлення наукових даних суспільству. Г Активний вплив на слухача й спонукання до творчої діяльності. 2. Визначити стильові особливості, характерні для тексту. А Багатозначна образна лексика, декларативність. Б Емоційність, простота, доступність. В Образність мовлення, використання слів у переносному значенні. Г Велика кількість термінів, точність слововживання. 3. Що зумовило популярність в усній народній творчості зозулі? А Зозуля нещаслива. Б Зозуля — дуже корисний для лісу птах. В Зозуля безтурботна. Г Зозуля втратила інстинкт влаштування гнізда. 4. Скільком видам птахів зозулі підкидають яйця в гнізда? А 150 видам. Б 10 видам. В Приблизно 150 видам. Г Приблизно 100 видам. 5. На що схожі яйця зозулі і розміром, і кольором? А На горобині яйця. Б На яйця вільшанок. В На яйця тих птахів, яким судилося стати майбутніми вихователями зозуленят. Г На яйця ластівки. 6. З чим пов’язана втрата зозулею інстинктів влаштування гнізда, висиджування пташенят і вигодовування їх? А З особливостями кладки яєць. Б Зі способом життя зозулі. В З безтурботністю пташки. Г Зі знищенням сили-силенної шкідників. 7. Установити відповідність між поняттями. А Вага зозулі. 1 7–10. Б Вага пташок-вихователів. 2 Від 12 і більше. В Кількість яєць у зозулі. 3 100. 8. Установити відповідність між поняттями. А Основних варіантів забарвлення яєць зозулі… 1 11. Б У ряду метеликів… 2 12. В Розвиток зародка в яйці зозулі триває… діб. 3 90 тисяч. 9. Довести, що зозулині діти схожі на своїх батьків. 10. Яку користь приносить зозуля лісу? VІІ. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт VІІІ. Домашнє завдання 1. Скласти словниковий диктант з теми «Правопис дієслів». 2. Скласти власну інтернет-сторінку з теми «Правопис дієслів» у вигляді узагальнювальної схеми чи таблиці. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 22035 | |
Всього коментарів: 0 | |