Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 7 клас


Урок № 21 ТВОРЕННЯ І ПРАВОПИС ДІЄСЛІВ НАКАЗОВОГО СПОСОБУ
Мета: поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів наказового способу; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова наказового способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних синонімів, антонімів у переносному значенні.
Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з дієсловами умовного способу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці
Вибірково-розподільна робота
 Подані дієслова записати у три колонки: а) дієслова дійсного способу; б) умовного способу; в) наказового способу.
Повернися, укриють, читаєте, ходив би, несуться, світіть, виступали б, подумав, не хотів би, повернися, раділи б.
Дієслова Дієслова Дієслова
дійсного способу умовного способу наказового способу


ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Коментар учителя. Дієслова наказового способу мають три особові форми: 2-га особа однини (бери, жни; плач, читай), 1-ша особа множини (берімо, жнімо, плачмо, читаймо), 2-га особа множини (беріте, жніте, плачте, читайте). Форми наказового способу утворюються від основи теперішнього часу. Є два типи творення форм наказового способу.
Перший тип. Для дієслів цього типу характерні закінчення -и, -імо, -іть.

Особа Однина Множина
1-ша — пишімо, учімо, летімо
2-га лети, пиши, вчи летіть, пишіть, учіть

Другий тип. У 2-й особі однини наказового способу дієслова мають чисту основу, відповідно у 1-й особі множини закінчення -мо, у 2-й множини — -те.
У дієсловах з основою на д, т, з, л, н у формах наказового способу всі ці приголосні пом’якшуються: стань, сядь, злазьте, гляньте, дозвольмо.
Дієслова з основою на губний, шиплячі приголосні та на р у формах наказового способу не пом’якшуються: плач, плачмо, плачте, мажте, удар, облиш, голуб, голубмо, голубте.
Для 3-ї особи однини та 3-ї особи множини наказовий спосіб твориться за допомогою частки хай (нехай), яка додається до дієслів теперішнього часу або простої форми майбутнього часу: хай скаже, хай скажуть, хай підуть, хай зроблять. Це так звана описова форма наказового способу.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Колективна робота над текстом
 Прочитати висловлювання. Визначити, чи можна його вважати текстом. До якого стилю мовлення належить? Чому? Виписати дієслова. Визначити їх вид, спосіб творення.
Болять майбутнім, школо, твої груди —
Нехай святиться твій простий поріг!
Це вчителі, найкращі наші люди,
Готують старт для всіх крутих доріг.
Так, Вчителю, вже істина ця сива,
Хай все в книжках — хіба ж в книжках усе?!
Бо неповторність людська, як росина,
Всеможне сонце в крихточці несе.
Неси, як пташку, мрію їм безсонну,
Щодня їм поклювати дай зерна
І в корінці пізнай шумливу крону,
Щоб в небі вкорінилася вона.
Це вчителі, найкращі наші люди,
Плекають нас для всіх крутих доріг.
Болять майбутнім, школо, твої груди —
Нехай святиться твій простий поріг!
І. Драч
Творча робота
 Утворити від дієслів форму наказового способу в усіх можливих особових формах. Скласти з ними речення-заклики на тему «Підвищення культури поведінки».
Берегти, порадити, розказати, перевіряти, боротися.
Дослідження-відновлення
 Відновити прислів’я, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення.
1) (Бути) спокійні, як порося в мішку. 2) (Драти) лико, поки спокійно. 3) Де тин нижчий, там і (перелазити). 4) (Ждати) у моря погоди. 5) (Знати) віл з волом, а кінь — з конем. 6) (Знати) кінь з конем, свиня зі свинею, рідня — з ріднею. 7) (Знати) годині ціну, хвилинам — рахунок (Нар. творчість).
 Визначити число й особу дієслів.
Пошуково-вибіркова робота
 Виразно прочитати вірш. З’ясувати, до кого і чому М. Рильський звертається у своєму творі. Знайти і виписати дієслова наказового способу. Визначити їх стилістичну роль у поетичних творах.

МОВА
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає —
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
М. Рильський
VІ. Підбиття підсумків
VІI. Домашнє завдання
Сформулювати й записати у формі спонукальних речень 5–6 порад щодо поважного ставлення до надбань попередніх поколінь. Визначити спосіб ужитих дієслів.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2011)
Переглядів: 6305 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]