Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 6 клас |
Урок № 2 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 1. ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО СИТУАЦІЮ СПІЛКУВАННЯ ТА ЇЇ СКЛАДОВІ
Урок № 2 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 1. ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО СИТУАЦІЮ СПІЛКУВАННЯ ТА ЇЇ СКЛАДОВІ Мета: актуалізувати знання шестикласників про мовлення, види мовленнєвої діяльності, мету спілкування, адресат мовлення, мовлення монологічне й діалогічне, усне й писемне; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як мовлення, види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог, адресат мовлення, усну та писемну, монологічну та діалогічну форми мовлення; розвивати вміння складати діалоги з урахуванням адресата мовлення, дотримуватись правил спілкування; розвивати культуру мовленнєвого спілкування шестикласників. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент IІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів у процесі виконання практичних завдань Творче спостереження на основі зіставлення висловлювань • Зіставити тексти. Визначити тему й основну думку кожного. З’ясувати, від чого залежить різний характер висловлювань на одну і ту ж саму тему. Текст 1 НАДЗВИЧАЙНА МОВА НАША Є ТАЄМНИЦЕЮ... Пригадаймо такі слова, як «оксамит», «перла», «намисто», «рушник», «хустка», «знамено»... Кожне слово має свій сенс, свою красу. У мене особисто народжується велике почуття радості при згадці таких слів, як «світанок», «сонячний промінь», «весняний струмок», «голуба далечінь», «блакитна високість»... А скільки таких слів існує, і за кожним — глибинна суть і краса! У величезному мовному запасі вибрати потрібне слово — то велике вміння, і, навпаки, якщо ви користуєтеся словом неточним, то це, власне, те саме, коли б замість відточеного олівця на уроці малювання ви користувалися б цвяхом (В. Сухомлинський). Текст 2 Мова наша, мова — Мова кольорова, В ній гроза травнева Й тиша вечорова. Мова наша, мова — Літ минулих повість, Вічно юна мудрість, Сива наша совість. Я без тебе, мово, Без птахів діброва. Як вогонь у серці, Я несу в майбутнє Невгасиму мову, Слово незабутнє. (Ю. Рибчинський) • Назвати тип і стиль мовлення текстів. Диференціація теоретичних положень з теми • Розглянути схеми. Що вони ілюструють? Назвати й інші сфери вашого спілкування з навколишнім світом. Я МОЯ СІМ’Я (мати, батько, сестра чи брат) Я КОМП’ЮТЕР Я ТЕЛЕБАЧЕННЯ, РАДІО Я ШКОЛА (однокласники, учителі) • Пригадати, що називають спілкуванням. За яких умов воно можливе? Визначення рівня усвідомлення теоретичного матеріалу • Проаналізувати структуру ситуації спілкування. Оперуючи знаннями, одержаними в 5 класі, розкрити зміст кожного компонента ситуації спілкування. Виконання ситуативних завдань • Уявити подані ситуації. Чи однакова їхня структура: учасники спілкування, тема, мета й умови спілкування? Охарактеризувати ситуацію спілкування (робота за варіантами). 1. Ваш однокласник декілька днів не відвідує школу через хворобу. Ви вирішили його відвідати вдома. 2. Ви з однокласником прийшли в бібліотеку за книгою з історії рідного краю. Ви запитуєте бібліотекаря — він вам відповідає. 3. Ви на екскурсії в музеї захоплено слухаєте розповідь екскурсовода. 4. Вас просить класний керівник терміново виконати важливе доручення. Коментар учителя. Увага! Охарактеризувати ситуацію спілкування — це значить дати відповідь на низку запитань: хто говорить чи пише? (адресант мовлення), до кого спрямоване мовлення? (адресат мовлення), що? (тема й основна думка висловлювання), з якою метою? (мета висловлювання), де? коли? (умови спілкування — місце й час). Робота в міні-групах Назвати компоненти кожної ситуації спілкування за зразком. Зразок. Ситуація спілкування: Ви вранці вітаєте свою маму з її днем народження. 1. Учасники спілкування: адресант — син (чи дочка), адресат — мати. 2. Тема: привітання матері з днем народження. 3. Мета спілкування: привітання. 4. Умови спілкування: час — ранок, місце — неофіційна обстановка. ІV. Узагальнення зробленого на уроці V. Домашнє завдання Уявити ситуацію, що ви на уроці української мови відповідаєте на поставлені вчителем запитання. Усно змоделювати можливий варіант діалогу між вами й учителем. Охарактеризувати ситуацію спілкування. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 4387 | |
Всього коментарів: 0 | |