Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 6 клас |
Урок № 15 УЖИВАННЯ ЗАСТАРІЛИХ СЛІВ І НЕОЛОГІЗМІВ У МОВЛЕННІ, ВИЗНАЧЕННЯ ЇХ РОЛІ У ТЕКСТАХ РІЗНИХ СТИЛІВ
Урок № 15 УЖИВАННЯ ЗАСТАРІЛИХ СЛІВ І НЕОЛОГІЗМІВ У МОВЛЕННІ, ВИЗНАЧЕННЯ ЇХ РОЛІ У ТЕКСТАХ РІЗНИХ СТИЛІВ Мета: ознайомити шестикласників з особливостями вживання застарілих слів і неологізмів у мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння визначати їх роль у текстах різних стилів, доречно використовувати в монологічному та діалогічному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історії минулого. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання ІІІ. Оголошення теми та мети уроку IV. Актуалізація опорних знань Пошуково-дослідницька робота (в міні-групах) • Прочитати подані тексти. Визначити, яким стилем вони написані. Аргументувати свої думки. Знайти й підкреслити застарілі слова однією лінією, а неологізми — хвилястою. З’ясувати, яку роль виконує пасивна лексика в різних стилях мовлення. Текст 1 Благословенна ти в віках, Як сонце наше благовісне, Як віщий білокрилий птах, Печаль і радість наша, пісне, Що мужність будиш у серцях, Коли над краєм висне. (М. Рильський «Слово про рідну матір») Текст 2 Поет повинен наново родитись. Не тихо догорять, як та свіча,— Не тільки мудрістю в піснях світитись, А й буть свідомим свойого меча. Хіба можлива дряглість для стратега? Чого ж поет, коли ідуть бої, Бере із долотонного ковчега І образи, й епітети свої? (П. Тичина «Весна») Текст 3 Спроби віднайти історичну прабатьківщину слов’ян, і зокрема українців, робилися ще Нестором-Літописцем: «…По долгим же временам се сели суть словане по Дунаеви, где ныне Угорская земля и Болгарская. От тех славян разойдетися по всей земле и прозвалася имени своими где сели, на котором месте» (А. Пономарьов «Українська етнографія»). Текст 4 Указ Президента України Відповідно до статті 107 Конституції України Постановляю: Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 січня 2006 р. «Про заходи щодо підвищення ефективності боротьби з небезпечними інфекційними хворобами». У зв’язку з рішенням Ради національної безпеки і оборони України: 1. Кабінету Міністрів України: 1) забезпечити розроблення та внести до 1 червня 2006 року на розгляд Верховної Ради України законопроекти: про державну програму розвитку в Україні імунології, генної інженерії та імунобіотехнологій, в якій передбачити створення протягом 2007–2010 років відповідних науково-виробничих підприємств із виробництва сучасних медичних і ветеринарних імунобіологічних препаратів нового покоління (вакцини, сироватки, діагностикуми тощо) для профілактики, діагностики та лікування найбільш поширених в Україні та світі інфекційних хвороб серед людей і тварин, налагодження їх випуску в обсягах, необхідних для забезпечення епідемічної та епізоотичної безпеки України. Текст 5 Для забезпечення принципів державної регуляторної політики щодо прозорості дій регуляторних органів та врахування громадської думки при ухваленні рішень Державна податкова адміністрація запровадила на веб-сайт банер для інтерактивного спілкування. Кожен відвідувач офіційного вейб-сайту ДПА, зареєструвавшись на форумі, матиме можливість поспілкуватись в інтерактивному режимі з провідними фахівцями ДПА України на актуальні теми податкової політики (З газ. «Урядовий кур’єр»). V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Робота з теоретичним матеріалом за підручником. VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми Лексико-синтаксична робота • Записати слова до відповідної колонки таблиці. Увести в речення, ускладнені звертаннями, вставними словами, однорідними членами речення. Корець, хорунжий, зріти, перст, холодильник, лікарня, піца, супермаркет, праця, уста, прач, вия, зоміст, маршрутне таксі, телефон, корзно, кауфер. Довідка: корець — металевий або дерев’яний кухоль чи ківш із держаком; хорунжий — особа, що носила прапор або корогву війська, прапороносець; зріти — бачити; перст — палець, уста — губи, прач — дерев’яний гладенький валок для вибивання білизни під час прання, праник; вия — шия; корзно — старовинний одяг; кауфер — перукар. • Розтлумачити незнайомі вам слова. Ситуативно завдання (робота в парах) • Побудувати діалог на одну із запропонованих тем, використовуючи при цьому неологізми: 1. Зустріч з другом (подругою) в інтернет-кав’ярні. 2. У подарунок на день народження одна з подружок отримала від батьків найновіший комп’ютер. 3. Сучасна мода. 4. Новинки у світі мобільного зв’язку. VІІ. Систематизація й узагальнення знань Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Яку роль виконують застарілі слова й неологізми в різних стилях мовлення? 2. Що слід ураховувати під час використання застарілих слів і неологізмів? VIII. Підсумок уроку IX. Домашнє завдання 1. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Роль застарілих слів і неологізмів у мовленні». 2. Виписати з художньої літератури, газет, журналів по три речення з архаїзмами, історизмами і неологізмами. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 2342 | |
Всього коментарів: 0 | |