Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 6 клас


Урок № 14 АКТИВНА Й ПАСИВНА ЛЕКСИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ЗАСТАРІЛІ СЛОВА (АРХАЇЗМИ Й ІСТОРИЗМИ), НЕОЛОГІЗМИ

Урок № 14

АКТИВНА Й ПАСИВНА ЛЕКСИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ЗАСТАРІЛІ СЛОВА (АРХАЇЗМИ Й ІСТОРИЗМИ), НЕОЛОГІЗМИ

Мета: ознайомити шестикласників із лексикою активного й пасивного вжитку (архаїзмами, історизмами, неологізмами); формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються в мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Активна й пасивна лексика української мови».

2. Уведення учнів у поняттєво-термінологічне поле (знайомство з основними поняттями й термінами теми): учитель акцентує увагу шестикласників на визначеннях таких понять, як застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми.

3. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми.

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Так уже повелося в отчім краю:

хто дотримувався звичаю —

був чесною людиною,

вартою всілякої пошани.

Р. Кобальчинський

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників

Пошуково-вибіркова робота

·         Прочитати текст. Знайти слова, які вживають досить часто у своєму мовленні сучасники, і ті, почути які вам не вдавалося. Записати їх у дві колонки таблиці.  

Віддавна осінньо-зимовий сезон належав рукодільництву. На Семена, тобто 14 вересня, вносили до хати господарські снасті бондарі, шевці, кравці тощо. Для жінок це було на Іоанна Предтечі (6 жовтня). З цього часу в сільських оселях мали з’явитися прядки, гребені, веретена та інше похідне причандалля.

Довгими вечорами дівчата й молодиці пряли нитки за допомогою коноворота або веретен. Потім готову пряжу змотували в клубки, з яких снували снівниці та навивали кросна (В. Скуратівський).

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Коментоване письмо

·         Записати текст під диктовку. Знайти історизми, архаїзми, неологізми.

З’ясувати значення незрозумілих слів.

Сучасникові важко уявити складний процес рукодільництва. А в давнину навіть мала дитина знала всі технологічні прийоми виготовлення лляного чи конопляного полотна, адже в їхні обов’язки входило допомагати матері сукати цівки чи снувати снівниці. Навички виробничого процесу передавалися з покоління в покоління, оскільки переважна більшість одягу, а також домашнього начиння — скатертини, рядготки, ряпчуни, ліжники тощо — виготовлялися вручну в домашніх умовах (З журналу).

Творче спостереження з елементами аналізу

·         Прочитати уривки віршованих творів. Знайти індивідуальні неологізми і визначити їх роль у тексті.

Он лащиться трава, ще й квіт-ласкавчик,

Мене ж ніщо у серце не торка:

Ні ліс, ні сад — зелений мій кудрявчик,

Ані в луску розплавлена ріка…

(П. Тичина)

Рожевий духоцвіт м’якої глини…

Дівочий образ трепетно ліплю.

Я запросив би Вас на іменини,

Якби не знав, що голову згублю.

А так —

один —

на весь безмежний острів

Гуляю сам з журбою нахильці.

Стримлять чуття,

Такі до болю гострі —

Забиті в серце згадки-пакільці…

(П. Тичина)

Настане день, настане час —

І розіллється знов медами

Земля, що освятив Тарас

Своїми муками — ділами,

Земля, що окропив Тарас

Громовозвукими словами.

(М. Рильський)

Лексико-синтаксична робота

·         Прочитати слова. З’ясувати, до якої лексики вони належать. За допомогою тлумачного словника з’ясувати їхні значення. Увести слова в прості речення, ускладнені звертаннями, вставними словами, однорідними членами речення.

Дворянин, війш, фунт, мурза, корець, сажень, гайдук, мотика, десятина, посполитий, тіун, даремщина, дідинець, куна, п’ядь.

Довідка: тіун — княжий виконавець; дідинець — укріплення; куна — стовп, до якого прив’язували винних; даремщина — примусова праця.

Лексична п’ятихвилинка

·         Дописати до кожного тематичного ряду 3–4 слова.

1. Назви старовинної зброї: мушкет, ... .

2. Назви старовинного одягу: ночви, ... .

3. Назви старовинного посуду: куманці, ... .

4. Назви колишніх чинів: жандарм, ... .

5. Назви старовинних одиниць виміру: десятина, ... .

6. Назви складових компонентів комп’ютера: принтер, ... .

7. Назви нових тканин: креп-паризьєн, ... .

8. Назви нових професій: візажист, ... .

·         Скласти 2–3 речення з однорідними членами при узагальнювальному слові. Пояснити розділові знаки.

VІІ. Підсумок уроку

VIІІ. Домашнє завдання

Підготувати розповідь на тему «Лексика української мови за активністю вживання», дібрати приклади з художньої літератури.

 

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови 6 клас | Додав: uthitel (21.10.2013)
Переглядів: 8464 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]