Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 11 клас |
Урок № 26 Мета: повторити основні відомості про звертання, вставні слова й вставні конструкції, розділові знаки під час їх виділення; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою звертань, вставних слів і вставних конструкцій; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Стилістика: емоційно-експресивне забарвлення мовних засобів. Культура мовлення: етикетні форми звертання. Морфологія: кличний відмінок. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання, приклади речень зі звертаннями та вставними конструкціями. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань IV. Розширення й поглиблення синтаксичного матеріалу Стилістичні спостереження Те саме стосується й мови. Для нас вона справді «най» — наймилозвучніша, найлагідніша, найінформативніша… А для французів, англійців, німців? А їхні мови — для нас? Ми кидаємо-таки тінь на слово чуже, коли своє наділяємо синтезом достоїнств чи не десятка інших мов. Не зовсім ґречно стверджувати, що лише ми маємо велике минуле і ще більше майбутнє. Роздмухуючи оті «най», «най», ми обов’язково відгородимося від неоднозначного, бурхливого й мінливого світу. Бо ж ніяка культура не самотня. Вона мусить контактувати та взаємодіяти з іншими (За М. Сливинським). Довідка: Певна річ, безперечно, без сумніву, безумовно; зрештою, певно, до речі; очевидно, напевно, мабуть; мабуть, певно, напевно, може, можливо; до речі, між іншим, зрештою; по-друге; по-перше, крім того; може, можливо, мабуть. Лінгвістичне дослідження 1. Ти, сило наша, світлосяйна сило! (П. Тичина). 2. Друже мій, скільки мелодій, краси в шумі ранкового лісу! (О. Максименко). 3. О думи мої! О славо злая! За тебе марно я в чужому краю караюсь, мучуся… але не каюсь! (Т. Шевченко). 4. Не шуміть, явори, за вікном у дворі, не будіть мого сина (М. Стельмах). 5. Катрусю, доки ти, небого, будеш слабувати? (В. Стефаник). 6. Здоров будь, Пушкін мій, землі орган могутній (П. Тичина). 7. — Що ви, бабо, гриби збираєте? Назбирали вже? — з перебільшеною цікавістю питає хлопець (М. Стельмах). 8. Співці, не вгадуйте, ви, вчені, не шукайте, хто був той цар і як йому наймення (Леся Українка). Визначте головні й другорядні члени у 5 й 6 реченні. Робота в парах. Складання діалогу Стилістичний експеримент Поясніть, яких додаткових значень і почуттєвих відтінків надають звертанням прикладки й епітети. 1. Києве, мій Київ.., малинове місто юності й пісень… (В. Сосюра). 2. Ой ти, дубе.., лист на тобі рясний; ти, козаче.., словами прекрасний (Народна пісня). 3. Ой… колодязю, …ключі! (Народна пісня). 4. Рости, рости, моя пташко, мій… цвіте (Т. Шевченко). 5. Прилинь, …орле, бо я одинокий сирота на світі (Т. Шевченко). 6. Не спочинь, моя думо-турбото, не втомляйтесь, …руки мої (М. Стельмах). Довідка: кучерявий, рідний, зореносний, студений, молоденький, золотий, сизий, натруджений, пречудовий, глибокий, маковий. Мовний етикет Зразок: Вельмишановний Іване Павловичу! Дорогий Іване Павловичу! Любий Іване Павловичу! V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок Які види звертань було розглянуто? Для чого вживаються вставні слова й конструкції? Яких емоційно-експресивних відтінків можуть надавати тексту звертання, вставні слова й конструкції? VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання Зразок: Пісне крилата моя, лети над полями! Епітети: буйногривий, ясний, буйний, дзвінке, синє, крилата, промениста. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 4295 | |
Всього коментарів: 0 | |