Урок № 1
СТИЛІСТИКА
ЯК РОЗДІЛ НАУКИ ПРО МОВУ.
ФОНЕТИЧНІ, ЛЕКСИЧНІ, ФРАЗЕОЛОГІЧНІ, СЛОВОТВОРЧІ
ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ
Мета: повторити знання учнів про стилістику, фонетичні,
лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики, удосконалювати вміння
визначати стиль мовлення й стилістичну роль різних мовних засобів у тексті;
розвивати навички роботи з текстами, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту,
навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; виховувати
дбайливе та уважне ставлення до рідної мови.
Внутрішньопредметні
зв’язки:
Лексика:
уживання синонімів, стилістичне забарвлення слів.
Орфографія: правопис лінгвістичних термінів.
Міжпредметні
зв’язки:
Література:
особливості поетичних творів.
ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Виконання системи практичних вправ, спрямованих
на повторення вивченого
Орфографічна робота Запишіть під диктовку назви розділів мовознавства. Усно
поясніть, які одиниці мови вивчає кожна наука.
Чи згодні ви з думкою про те, що мова є системою? Які аргументи на
користь цього твердження можете навести?
Робота
з опорною таблицею
Що
таке стилістичні засоби? Яке забарвлення вони мають?
Заповніть
таблицю, назвавши основні засоби стилістики.
Фонетичні
|
|
Лексичні
|
|
Фразеологічні
|
|
Словотворчі
|
|
Морфологічні
|
|
Синтаксичні
|
|
Лінгвістична задача
Визначте стилі мовлення за їх характеристикою.
1. Логічно, точно (виключаючи приблизність) передається інформація,
повідомляються знання.
2. Точно, офіційно, за загальноприйнятим стандартом, у вигляді документа
викладається інформація.
3. Невимушено, без особливої турботи про літературну правильність мовлення
висловлюється особисте ставлення до чогось або сповіщається про
щось у процесі спілкування людей.
4. Прямо, з метою впливу на читача, висловлюється громадянська позиція
автора у зв’язку з якимись подіями.
5. Через систему художніх образів у формі словесного твору як виду мистецтва
розповідається про щось для впливу авторською поетичною думкою
на читача.
Розподільна
робота
Книжні стилі
|
Розмовний
стиль
|
Мова
художньої
літератури
|
науковий
|
діловий
|
публіцистичний
|
|
|
|
|
|
Тези, протокол, нарис, репліка, повість, дисертація, реферат, звіт, роман, оповідання,
поема, заява, акт, конспект, доповідна, звинувачувальний акт, діалог, лозунг,
листівка, закон, постанова, анкета, характеристика, ода, казка, стаття,
замітка, оголошення, угода, виступ.
Коректорська правка
Стати в нагоді, під відкритим небом, біле місце, здавати екзамени,
заключати угоду, попередити пожежу, у своє задоволення, видатися у вічі, нічого
гріха таїти, поговорити по душах, жити приспівуючи, у лід зрушився,
потерпіти невдачу.
Правильні відповіді: бути в пригоді, просто неба, біла пляма, складати
іспити, укладати угоду, запобігти пожежі, впадати в око, ніде правди діти,
поговорити по щирості, жити в розкошах, крига скресла, зазнати невдачі.
Комунікативний
практикум
Підберіть
власні приклади до тези Ф. І. Буслаєва про синоніми: «У мові нема двох чи
кількох слів, що означають рішуче одне і те ж, як дві краплі води. Навіть слова
лоб, чоло, вінець при однаковому значенні виражають різні відтінки (тут
межа між синонімами і між архаїзмами, варваризмами, провінціалізмами)». Лексична робота
(Прихильник, шанувальник, послідовник) таланту; (доступний, зрозумілий,
досяжний) виклад; (сперечання, спір, дискусія) у пресі; (обіймати, осягати,
охоплювати) посаду; (говорити, казати, висловлювати) думки; (оплачувати, сплачувати,
платити) борги; (діставати, здобувати, набувати) освіту; (вичерпна,
фундаментальна, глибока) відповідь; (хиба, помилка, вада) в розрахунках;
(проведення, здійснення) валютних операцій.
ІV. Контрольно-рефлексивний етап
Рефлексія
у вигляді суджень
Українська мова — це мова… Для мене українська… Діамантом дорогим називав
мову… Стилістичні засоби — це… Українська літературна мова має… стилів. Жанри
публіцистичного стилю… Сьогодні на уроці для мене важливим було…
V. Домашнє завдання
«Людина, байдужа до рідної мови, — дикун» або «Кожна мова має свій шлях
розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті народом… Усе це
створює… національну психіку, що так виразно відбивається
в мові» (Б. Антоненко-Давидович).
Можливо Вам це буде цікаво
|