Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української літератури 7 клас


Позаклане читання. Сучасна дитяча проза. Євгенія Кононенко "Бабусі також були дівчатами"

 

7 клас

Тема. Позакласне читання. Сучасна проза. Євгенія Кононенко «Бабусі також були дівчатами».

Мета: розвивати мислення, зв’язне мовлення, творчі здібності учнів, навчати будувати власні висловлювання  з приводу порушених проблем у творі; соціальну, інформаційну та творчу компетентності;

ознайомити учнів з біографічними відомостями про Євгенію Кононенко, опрацювати зміст повісті, визначити тему, проблеми, розкрити власне розуміння образів;

спонукати учнів до осмислення вчинків деяких людей, виховувати почуття поваги до родини, вміння цінувати минуле, самоповагу, любов до сім’ї.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: текст повісті, тестові завдання за змістом твору, презентація про письменницю.

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів.

1. Слово вчителя.

Часом життя тих, кому від 12 до 16 років, скидається на детектив із справжнісінькими розслідуваннями, карколомними пригодами, небезпечними пошуками загадкових предметів і цікавими незнайомцями, котрі допомагають розкрити таємницю. Кмітливість, розум, наполегливість і допитливість – невід’ємні помічники головних героїв усієї серії «Дивний детектив – 08». Саме один твір із цієї цікавої серії ми будемо розглядати сьогодні на уроці. Уже сама назва повісті налаштовує нас на інтригу. Твір називається «Бабусі також були дівчатами». Автором його є сучасна відома українська письменниця Євгенія Кононенко.

2. «Мозковий штурм»

*Як ви вважаєте, про що може розповідатися у творі з такою назвою?

* Хто з вас знає про дитячі та юнацькі роки своїх бабусь?

* Як ви думаєте, чи могли ваші бабусі бути героїнями якихось цікавих і непередбачуваних історій?

3. Метод «Гронування»: якою, на ваш погляд, повинна бути бабуся?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети уроку.

Несподівана родинна історія, героїнею якої є бабуся дівчинки Лізи, починає впливати й на заплутані стосунки школярки з її друзями та рідними. Виявляється, інколи необхідно уважно придивитися до того, що пережили й як вчинили твої рідні за півстоліття до твого народження, аби зрозуміти, як жити тут і зараз. Саме цієї тематики торкається у своєму творі Євгенія Кононенко.

Звернімось до її біографії.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Презентація життя та творчості Є. Кононенко.

Народилася 17 лютого 1959 р. У Києві.

Закінчила механіко- математичний факультет Київського Державного університету ім.Т.Шевченка (тепер Київський

Національний університет ім.Т.Шевченка) (1981) .

Так звану літературну діяльність розпочала у 1990 році як перекладач з французької, за що у 1993 році отримала премію Французької Амбасади ім.  М. Зерова, що присуджувалась тільки один рік. У 1995 році отримала премію «Гранослов» за рукопис збірки віршів «Вальс першого снігу», видано у 1997 році.

Нині Кононенко проживає в Києві, працює науковим співробітником Українського центру культурних досліджень. Є членом Національної спілки письменників України та Асоціації українських письменників.

Євгенія Кононенко є автором низки новел та багатьох перекладів. Вона перекладає з французької та англійської мов. Переклади з французької поезії друкувались у «Березолі»(1992), «Всесвіті»(1995 — Ч 2) та інших виданнях.

За переклад антології французького сонета стала лауреатом премії ім.  М. Зерова (1993).

Дитячі книги

  • Інфантазії: За мотивами поезій Клода Руа». - К.: Факт, 2001 - дитяча книга
  • Неля, яка ходить по стелі (К.: Грані - Т, 2008, серія «Сучасна дитяча поезія»)
  • Неля сходить зі стелі (К.:  Грані - Т, 2009, серія «Сучасна дитяча поезія»)
  • Бабусі також були дівчатами (К.:Грані - Т, 2010, серія «Дивний детектив-08»)

Почуто від автора

  • «Література для мене – це важлива сторінка мого життя, може, й головна.

Проте, аж ніяк не єдина. А втім, це зараз, у дорослому досвіді. Може статися так, що герої дитячих книжок стануть більшою мірою значущими, ніж батьки, вчителі, друзі дитинства. Особисто моя негучна, проте уперта спрямованість на конфлікт з істеблішментом, ніяк не від сім’ї і не від школи, а від Пепі Довгої панчохи».

 

 2. Робота над текстом повісті «Бабусі також були дівчатами»

2.1 Словник літературних термінів.

Детекти́в (англ. detective — «агент розшуку», з лат. detectio — «розкриття») — різновид пригодницької літератури, передусім прозаїчні твори, в яких розкривається певна таємниця, пов'язана із злочином.

Серед представників цього жанру — Едгар По, Вілкі Коллінз,  Артур Конан Дойл, Агата Крісті, Ерл Стенлі Ґарднер та ін. 

Основна ознака детектива як жанру — наявність у творі якоїсь загадкової події, обставини якої невідомі і мають бути з’ясовані . Найчастіше описувана подія — це злочин, хоча існують детективи, в яких розслідують події, що не є злочинними.

Суттєвою особливістю детектива є те, що справжні обставини події не повідомляються читачеві, принаймні, в повному обсязі, до закінчення розслідування. Замість цього, читач проводиться автором через процес розслідування, отримуючи можливість на кожному його етапі будувати власні версії і оцінювати вже відомі факти

2.2. Визначення теми та ідеї повісті,  проблематики твору.

Тема: розповідь про пошуки дівчинкою Лізою Розумович – Лисюк автора таємничого листа, тест якого вона знайшла у старій скрині після смерті своєї двоюрідної бабусі Марусі.

Ідея: заклик цінувати родинні стосунки, знати генеалогію власної родини, щоб зрозуміти хто ти є, «чийого батька – матері син», з’ясувати власне призначення у цьому світі; засудження зрадництва, брехливості, невідвертості з рідними.

Жанр: детективна повість

Проблематика повісті:

- батьків і дітей; виховання у сім’ї;

- довіри й егоїзму;

- ненависті й всепрощення;

- правди й нечесності.

2.3. Побудова сюжетного ланцюжка

Смерть бабусі Марусі     →           Спогади Лізи про останні дні спілкування з небіжчицею         →            Переїзд до будинку Розумовичів – Лисюк домогосподарки Галини Андріївни та її доньки Аліси    →               Ліза ділитись з Алісою таємницею про те, що знайшла у кімнаті Марусі дивний лист       →            Знайомство з молодим літератором Костянтином Боровим          →           Побудова підлітками  версій про таємниче кохання Лізи Королько та Валерія Кросоцького          →           Подорож до Одеси      →              Ліза ділитись своєю таємницею з батьком       →              Дівчата розшукують вулицю Бабеля, на якій колись мешкав Кросоцький            →          Лист до Канади           →        бабуся Анастасія Георгіївна виганяє з дому Алісу з матір’ю       Таємниці родини розкриваються у суперечках мами й бабусі Лізи        →           Приїзд з Канади сина Валерія Кросоцького та його зустріч з Лізою       →        Розслідування завершено: таємнича Ліза Королько – це бабуся Анастасія Георгіївна         →        Роздуми Лізи про таємничість і непередбачуваність людської долі, про складності людського родоводу.

2.4. Аналіз образів твору.

1. Робота в групах

 

Складання анкети персонажа

І група – скласти анкету Лізи

 

Ім’я прізвище персонажа

Ліза Розумович – Лисюк

Вік

14 років

Рід діяльності

Учениця 8 класу

Місце проживання

м. Київ

Риси характеру

Скромна, принципова, рішуча, самокритична

Життєва мета

Розкрити таємницю своєї родини, написати есе «Мій родовід», зустріти велике кохання

 

ІІ група – скласти анкету Анастасії Георгіївни

 

Ім’я прізвище персонажа

Анастасія Розумович ( псевдонім Ліза Королько)

Вік

60 – 65 років

Рід діяльності

Професор, викладач в інституті

Місце проживання

м. Київ

Риси характеру

Вимоглива, самовпевнена, рішуча, мстива, принципова

Життєва мета

Виховати онуку справжнім науковцем, нікого не допустити до таємниць своєї родини

2. Пошук спільного між бабусею та онукою. Методика «Кола Вена"

Висновок: головна героїня повісті Ліза Розумович – Лисюк, займаючись розслідуванням таємниці своєї родини, насправді хоче розкрити для себе історію життя власної сім’ї. Дівчинка обділена увагою батька й матері, які постійно знаходяться в роз’їздах, вона втратила єдину більш – менш близьку людину – двоюрідну бабусю Марусю, хоче знайти розуміння й підтримку у своєї рідної бабусі Анастасії. Саме заради цього вона, ще сама цього не усвідомлюючи, починає приватне розслідування, до якого залучає подругу Алісу, Костю Борового, пізніше батька й матір. Лише приїзд з Канади сина бувшого коханого її бабусі Анастасії розставляє всі крапки в цій заплутаній сімейній драмі. Ліза розуміє, що все склалося у житті її рідним саме так, як мало скластися. Вона – не випадкова людина, а повноправний член сім’ї, який теж повинен оберігати й цінувати сімейні таємниці. Та найголовніше те, що Ліза усвідомлює, що її бабуся теж колись була дівчинкою, яка прагнула кохання й бажала стати щасливою як і вона сама.

ІV. Застосування отриманих знань

1.Проведення тестового опитування за змістом твору

1. Як підписував свої листи таємничий коханий Лізи Королько?

А Твій Валерій;

Б Завжди твій;

В Чекаю, люблю.

2. У якому часописі має друковані праці Ліза Розумович – Лисюк?

А «Молода еліта України»;

Б «Мій родовід»;

В « Наукова молодь».

3. Як поставилась бабуся Анастасія до дружби Лізи з Алісою?

А схвалила;

Б сприйняла спокійно;

В категорично заборонила.

4. Скільки листів знайшла Ліза у шухляді бабусі Марусі?

А три;

Б два;

В чотири.

5. У якому місті жив таємничий коханий Лізи Королько?

А у Києві;

Б У Хмельницькому;

В у Одесі.

6. Яку назву мав перший твір юного літератора Костянтина Борового?

А «Лілеї пахнуть уночі»;

Б «Листи з Дніпропетровська»

В «Таємниці бабусиної шухляди».

7. Щоб дізнатися про таємницю бабусі Ліза попросила показати їй..

А старі листи від дідуся;

Б шкільні світлини ;

В старовинні сімейні реліквії.

8. Про кого зі своєї родини Ліза не знала зовсім нічого?

А про маминого тата;

Б про дідуся по батьковій лінії;

В про двоюрідну бабусю.

9. У чому звинуватила бабуся Анастасія Алісу?

А у негативному впливі на онуку;

Б у неохайності;

В у викраденні сережок.

10. Як звали дідуся Лізи по материнській лінії?

А Валерій Кросоцький;

Б Джон Бусурман;

В Михайло Лисюк.

11. За що мстилася бабуся Анастасія своїй старшій сестрі Марусі?

А за те, що та викрила й зруйнувала її юнацьке кохання;

Б за те, що та відбила у неї нареченого;

В за те, що батьки її більше любили.

12. Ким виявилась таємнича Ліза Королько?

А бабусею Марусею;

Б бабусею Анастасією;

В подругою двоюрідної бабусі.

2. Складання синквейну за твором.

Пояснення вчителя.

Синквейн це п’ятирядковий вірш. Перший рядок – один іменник чи займенник, що висловлює головну тему.

Другий рядок – два прикметника чи прислівника, що описують ознаки й властивості теми.

Третій рядок – три дієслова чи дієприслівника, що описують дії в межах теми.

Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення автора до предмета, що описується.

П’ятий рядок – одне слово – резюме, що описує сутність предмета.

Пригоди

Цікаві, таємничі.

Захоплюють, інтригують, зацікавлюють.

У пригодах криється таємниця.

Детектив.

 

V. Підведення підсумків уроку.

1. Гра «Мікрофон»:

  • образ якої дівчинки змалювала нам Євгенія Кононенко?
  • якою була бабуся Лізи Розумович – Лисюк?
  • порівняйте цей образ з гронуванням, складеним на початку уроку;
  • чи можна сказати, що це типовий образ бабусі?
  • чому Лізи вирішує розкрити таємницю родини?
  • які висновки робити дівчинка з цієї історії?
  • чи можна цю повість назвати детективом? Думку обґрунтуйте.

2. Оцінювання навчальної діяльності учнів з обґрунтуванням.

VІ. Домашнє завдання.

І група - написати есе «Таємниці моєї родини»;

ІІ група - скласти синквейн про свою сім’ю;

ІІІ група – намалювати ілюстрації до повісті Є. Кононенко.

 

 

 

 

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української літератури 7 клас | Додав: elena78 (12.11.2014) | Автор: Гордієнко Олена Вікторівна E
Переглядів: 2940 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]