Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української літератури 6 клас


Урок № 9 РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. КОНТРОЛЬНА РОБОТА ПРО РОЛЬ І МІСЦЕ ПІСНІ В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ
Урок № 9
РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. КОНТРОЛЬНА РОБОТА ПРО РОЛЬ І МІСЦЕ ПІСНІ В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про народну пісню, її різновиди і призначення; вміти грамотно висловлювати власну думку, наводячи переконливі докази з творів усної народної творчості; розвивати творчі здібності учнів, їх логічне мислення; пам’ять, вміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, відповідні обґрунтування; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани до народної творчості, культури рідного краю, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: тексти народних пісень, малюнки учнів до пісенної творчості.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Опрацювання змісту теми уроку
1. Вступне слово
Отже, ми з вами закінчили вивчення народних пісень, обрядів, дізналися про їх значимість у житті людини.
Сьогодні ви спробуєте виявити власні здібності під час написання твору.
Виконуючи цю роботу, необхідно дотримуватися наступних вимог:
слідкувати за чіткою побудовою твору (вступ, основна частина, висновок);
власні думки висловлювати грамотно, послідовно, наводячи приклади з текстів пісень на ту чи іншу думку;
стежити за грамотністю оформлення роботи;
уникати докладного переказу текстів пісень;
зазначити актуальність теми твору (компетентнісно орієнтований підхід).
2. Виконання завдань
2.1. Закінчити висловлювання:
Пісня для народу…
Якщо не було б пісні, то…
Пісня мене вражає…
Народні пісні для України — все і…
Українська пісня в світі має…
2.2. До слова «пісня» дібрати відповідні характеристики з різних частин мови.
(Пісня — життя, шедевр, настрій, почуття…; дзвінка, милозвучна, вражаюча, чудова…; лунає, дзвенить, чується…)
2.3. Скласти міні-діалог на тему «Пісенний діамант».
3. Наступний перелік тем для написання письмової
роботи про роль і місце пісні в житті українців
Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине, от де, люде, наша слава, слава України.
Пісня — душа українського народу.
Пісня у моєму житті.
4. Виконання письмової роботи про роль і місце пісні у житті українців
Орієнтовний зразок твору
Пісня така ж давня, як і мова.
О. Потебня
Пісня іде поруч з людиною все життя. З піснею працюють, відпочивають, проводжають в армію… З нею ми нерозривно пов’язані від народження і до самої смерті.
Кажуть, що пісні складає сам народ, та створюють їх і його талановиті сини та доньки.
Пісня! В ній найповніше виявилась душа народу.
Народна пісня! Кого тільки ти не чарувала своєю неповторною красою.
Минають віки, змінюються покоління, а народна пісня залишається, через усі поневіряння проносить вона свої чари, свою нев’янучу молодість.
У давні часи співалися трудові пісні, що виконувались у процесі праці, зокрема під час польових робіт; родинні, звичаєві, весняні, жниварські пісні, колядки і щедрівки.
Сьогодні, в час національного піднесення, відроджуються традиції, відроджується і народна пісня. З піснею народ жив, працював, любив, творив, з нею йшов і в інше життя, бо народна пісня — це вираження духовних цінностей людей.
Доля багатьох пісень подібна до долі нашого народу. Багато з них переслідувалися, їх забороняли. Але ж ті пісні жили, плекали в серцях людей невмирущу надію на духовне відродження. Так було, наприклад, з гімном П. Чубинського «Ще не вмерла Україна». Влада суворо забороняла цей гімн, але вбити його не змогла. Сьогодні гімн «Ще не вмерла Україна» став державним гімном незалежної України.
Багато пісень присвятив народ різним святам: колядки та щедрівки, веснянки та петрівки. У них люди оспівують прихід весни, радість оновлення життя чи щасливий кінець жнив і збору урожаю, висловлюють думки про краще життя, про веселу працю, сподівання на допомогу сил природи.
Народ не забув і своїх найменших слухачів — діток. Усім нам у ранньому дитинстві мами, бабусі співали лагідні, спокійні і дуже цікаві колискові пісні. Коли маля чує голос найріднішої у світі людини — мами, воно заспокоюється, солодко позіхає і засинає:
Ой, спи, дитя, до обіда,
Покіль мати з міста прийде
Да принесе три квіточки:
Ой первую зросливою,
А другую сонливую,
А третю щасливую…
З ніжними, ласкавими словами передається дитині материнська любов, теплота материнського серця, духовна чистота і святість.
У всі часи пісня на Україні була і є частиною людського життя, невичерпним джерелом наснаги. А як бадьоро і дзвінко зазвучала стрілецька пісня:
Гей, там ідуть наші січовії стрільці до бою:
Попереду ідуть старші отамани,
Хто має охоту, хай іде з нами
або:
Як повіє буйнесенький вітер з широких степів,
То прославить по всій Україні січових стрільців!
А ми тую стрілецьку славу збережемо,
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселемо!
Нехай завжди з нами буде народна пісня, нехай збереже вона тепло наших сердець, наше життя. Коли людина співає, вона не може робити злочин чи щось бридке. Так нехай же лунає зажди пісня, щира українська пісня, нехай вона робить усіх душевнішими, багатшими, красивішими у своїх почуттях, підносить нашу національну і людську гідність.
Українська пісня — це втілення духовної величі нашого народу, який зберіг своє Слово і йде з ним у майбутнє. Саме народна пісня відроджує в душах наших земляків любов до рідного слова й рідної землі.
V. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VI. Домашнє завдання
Знати ідейно-художній зміст твору М. Вороного «Євшан-зілля», підготувати малюнок «Мій улюблений герой поеми».

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української літератури 6 клас | Додав: uthitel (17.09.2013)
Переглядів: 6033 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]