Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 9 клас |
Мета: узагальнити образ Печоріна; розкрити трагедію обдарованої особистості в умовах самодержавства; показати схожість і контрастність образів Печоріна, Онєгіна, «байронічного героя»; розвивати критичнее мислення та толерантне ставлення до оточуючих. Обладнання: таблиці результатів групової роботи із попереднього уроку, заготовка трьох кіл («Кола Вена»), маркери. Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення. менш самотньою. Дж. Байрон І. Актуалізація опорних знань · Чому Печорін утрутився в життя контрабандистів? · Чим закінчилось його втручання? · Як складаються взаємини Печоріна з «водяним товариством» у повісті «Княжна Мері»? · Що спільного в Печоріна та Вернера? Чому вони не стали друзями? · З якою метою Лермонтов протиставив Печоріну Грушницького? · Що вам сподобалось в особистості Печоріна, а чого ви не розумієте? 2. Перевірка домашнього завдання Проводиться аналіз записів до таблиці Елвермана (основна робота — з інформацією другої колонки).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Про покоління, до якого належить Печорін, Герцен писав: «…Усі ми в більшій чи меншій мірі Онєгіни, якщо тільки не віддаємо перевагу тому, щоб бути чиновниками або поміщиками… Ми займаємося всім: фізикою, філософією, любов’ю, військовим мистецтвом, містицизмом, аби тільки розсіятися, щоб забути про величезну порожнечу, яка гнітить нас…». Роман Пушкіна вплинув на формування задуму Лермонтова — створити образ «героя свого часу». Інакше як пояснити наявність у романі «Герой нашого часу» того, що було замислено, але не втілено в остаточному варіанті тексту «Євгенія Онєгіна»? А якщо говорити про спільні риси обох згаданих героїв і байронівського типу героя, то слід визнатиїх у чомусь дуже подібними, але одночасно і суто індивідуальними. (Оголошення теми, мети уроку та робота з епіграфом.) ІІІ. Робота над темою уроку 1. Печорін і байронічний герой. Колективна робота · Які риси байронічного героя ви помітили в образі Печоріна? (Самотність нескореного вільнолюбивого бунтаря зі стражденною душею, постійне невдоволення собою, своїм життям та прагнення знайти «себе справжнього», своє місце в житті) · Що, на вашу думку, заважає Печоріну жити повноцінним життям? (Протиріччя життя: він розцінює самого себе як «морального каліку», у якого зсохлась, випарувалась, померла «краща половина душі». Перед дуеллю Печорін замислювався: для чого він жив, задля якої мети народився? Він говорить: «А, дійсно, вона існувала і, напевно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі своїй сили безмежні». Та він не знайшов діяльності, яка відповідала б його «безмежним силам». Він витратив їх на ламання життя «чесних контрабандистів», викрадення Бели, убивство Грушницького тощо. Він відчуває, що приносить горе або загибель кожному, з ким зближується. А це свідчить про загострене почуття совісті в героя.) 2. Печорін і Онєгін. Колективна робота з подальшим узагальненням · Що об’єднує героїв романів Пушкіна і Лермонтова? · Що їх різнить? · Чим відрізняються сцени дуелі в романах «Євгеній Онєгін» і «Герой нашого часу»? · Чому Пушкін звинувачує свого героя у вбивстві, а Лермонтов прощає Печоріна, знаходить йому виправдання? · Якими є проблеми особистого щастя в романі Пушкіна, а які — в романі Лермонтова? Як їх вирішують герої? · Чому героїв обох романів називають «героями свого часу»? · Чи можна їх назвати «зайвими людьми»? Чому? Євгеній Онєгін Пушкіна живе типовим для «золотої молоді» того часу життям: бали, ресторани, прогулянки Невським проспектом, відвідування театрів. Він виділяється із загальної маси аристократичної молоді. Автор підкреслює його «мріям відданість, дивність і різкий, холодний розум», честь, благородство душі. Онєгін не розчарувався у способі життя та інтересах світського товариства, йому імпонує політична та соціальна ситуація в Росії. Лермонтовський Печорін спочатку прагне світських задоволень, потім розчаровується в них, робить спробу зайнятися наукою, читати книги та байдужіє до всього. Герцен назвав Печоріна «молодшим братом Онєгіна». Печорін — це «Онєгін нашого часу, герой нашого часу»,— так сказав про нього Бєлінський. «Онєгін нудьгує, Печорін глибоко страждає.» Стан Печоріна є трагічнішим, він за натурою більш талановитий і чуттєвий. Це — сильна і вольова особистість, яка прагне діяльності. Та попри обдарованість і багатство духовних сил він, за його власним визнанням,— «моральний каліка». Його характер та поведінка сповнені протиріч. Хто винен у тому, що Печорін перетворився в «розумну непотрібність», у «зайву людину»? Сам герой на запитання відповідає так: «У мені душа зіпсована світом», тобто світським товариством, у якому він жив і від якого утекти не зміг. «Моя безбарвна молодість протекла в боротьбі із собою та світом: кращі мої почуття, боячись насмішок, я ховав у глибині серця: вони там і померли.» ІV. Рефлексія Порівнюються байронічний герой, Онєгін і Печорін — три кола мають спільну поверхню та індивідуальні площини: кола заповнюються спочатку колективно, потім робота продовжується в зошитах. 2. Повернення до епіграфу уроку. Написання есе, темою якого є епіграф Підготуватись характеризувати жіночі образи роману. Можливо Вам це буде цікаво | |||||||
Переглядів: 5245 | |
Всього коментарів: 0 | |