Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 8 клас |
Мета: поглибити знання про творчість провансальських трубадурів; ознайомити із поезією Бертрана де Борна, продовживши роботу над виразним читанням поетичного твору; вдосконалювати навички аналізу художнього тексту; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати прагнення висловлювати власну думку. Обладнання: тексти поезії Бертрана де Борна, кросворд. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань 2. Середньовічні поети у Німеччині. (Мінезингери) 3. Середньовічні поети у північній Франції. (Трувери) 4. Література, що значною мірою вплинула на творчість провансальських трубадурів. (Арабська) 5. Ліричний жанр середньовічної поезії трубадурів з вишуканою й складною побудовою строфи, що оспівував лицарське кохання. (Канцона) 6. Один із найвідоміших поетів-трубадурів. (Рюдель) 7. Ліричний жанр, що зображує зустріч рицаря з пастушкою та їх суперечку. (Пасторела) II. Мотивація навчальної діяльності — Великий поет, що жив на межі Середньовіччя та Відродження, Данте Аліґ’єрі, у своїй «Божественній комедії» описав Пекло, Чистилище та Рай. Серед багатьох грішників у Пеклі приймав муки... хто б ви думали? Поет-трубадур, Бертран де Борн. За що ж, на думку Данте, поет і рицар повинен був опинитися у Пеклі? Спробуємо з’ясувати це сьогодні на уроці.
III. Вивчення нового матеріалу 1. Виступ учня із повідомленням про життя Бертрана де Борна Бертран де Борн (1140–1215 рр.) — сеньйор, що уславився своїми сирвентами. Провідний мотив пісень поета — любов до війни, до якої він постійно закликає королів та баронів. Війни, в рицарському розумінні, і є істинною «любов’ю» Бертрана. Але якщо війна є неминучою, то вона повинна бути «чесною грою», і тоді справжній чоловік знаходить справжню радість у битві. Поезії Бертрана де Борна написані з гумором та іронією. 2. Читання сирвенти Бертрана де Борна Люблю травневий світлий час І ніжні квіти весняні, Люблю, коли чарують нас Пташині радісні пісні, І тішусь я красою Рясних наметів і шатрів, Розкиданих серед лугів, Де гасла ждуть до бою Ряди уславлених полків, І вершників, і скакунів. Люблю я бачить, як погнав Юрбу озброєний загін, Як мчать отари серед трав, А військо лине навздогін. І видно над рікою, Як замок між гірських горбів Обложений з усіх боків І темною габою Шеренги мерехтять бійців, Що виглядають між ровів. До серця рицар той мені, Що, першим кинувшись у бій, Летить безстрашно на коні, Запалює загін весь свій Відвагою п’янкою. Ось бій шалений закипів, І мчить боєць серед полів, Рискує головою,— Складу тому свій кращий спів, Хто йде вперед на ворогів! Тріщать шоломи і щити Від палиць і мечів дзвінких. Рідіють воїнів ряди, Не стримать коней бойових Уздечкою тугою. Хто честь свою не поганьбив, Той сповнений під час боїв Турботою одною — Щоб якнайбільш стинать голів. Хоробрих надихає гнів! Це дороге життя мені, І не люблю я пить і спать. Люблю гук сурем на війні І ржання коней пізнавать З атакою новою; Мене сп’яняє блиск мечів, Як вороги із-за скарбів Воюють між собою, Приємно бачить між мерців Шмати подертих прапорів. Барони! Жить війною Нам краще, ніж на схилі днів Закладом селищ і ланів. Мій Папіоль, з тобою Я передам без зайвих слів, Щоб Так-і-ні у бій нас вів. (Переклад М. Терещенка)
- Що любить ліричний герой цієї поезії? Знайдіть цитати. (Люблю...тішусь... до серця... мене сп’яняє... приємно бачить... Ліричний герой —воїн, і понад усе він любить воювати.) - Чому початок вірша (люблю травневий світлий час...) та його продовження дивують читача? (Початок вірша є характерним для любовних поезій, а не для войовничої сирвенти. Використання подібного заспіву свідчить про те, що для Бертрана битва — те саме, що для інших — кохання.) - В яких рядках висловлюється ідея поезії? («Барони! Жить війною Нам краще, ніж на схилі днів Закладом селищ і ланів».) - Доведіть, що прочитаний вірш — сирвента. IV. Підсумки уроку - Як ви гадаєте, за які гріхи Бертран де Борн «потрапив» до Пекла у творі Данте? (Бертран де Борн відзначався войовничим характером, закликав феодалів до битв та міжусобиць. За легендою, він відіграв вирішальну роль у політичних подіях свого часу і був причетним до кривавої міжусобиці, що тривала у французьких володіннях англійської королівської сім’ї Плантагенетів.) - Складіть ґроно на тему «Поезія трубадурів». Наприклад Порівняйте різні переклади сирвенти Б. де Борна. Індивідуальне завдання. Підготувати виконання «Гімну студентів» (можна 1 куплет). Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6708 | |
Всього коментарів: 0 | |