Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 6 клас |
Урок № 28. Реальне та фантастичне у повісті «Різдвяна пісня у прозі» Мета: з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті, зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяного» оповідання; визначити особливості композиції твору; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати високі моральні якості. Обладнання: схеми, тексти повісті. Тип уроку: комбінований. Народ полюбляє щасливі фінали не через слащавий оптимізм — в ньому ще жива стара мрія про перемогу над драконом, про торжество обранця небес. Г. Честертон І. Оголошення теми і мети уроку ІІ. Узагальнення й систематизація знань 1. Словникова робота Фантастика — не існуюче в дійсності, створене фантазією, уявою. Композиція — побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору. 2. Робота з текстом - Знайдіть у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитайте їх. Як ви гадаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого, яскравого світла — можливо, це те найкраще, що є в людях у дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть приховати. Дух Нинішнього Різдва — життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він — найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво — його, і Скрудж може змінитися на краще саме нині. Дух Майбутнього Різдва — найпохмуріша постать, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей через його загибель — все це вражає і разом з тим зцілює душу героя.) - Чи можна назвати образи Духів фантастичними? - Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця.) - Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті? (Подорож у просторі й часі; образи привидів.) Зачитайте цитати. Висновки. Функція фантастичних елементів у творі У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах». Надприродний світ, що стривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці. Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа зачерствіла. - У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється у соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають з голоду.) 3. Робота з епіграфом - Прочитайте вислів Г. Честертона, автора однієї з найкращих книг про Діккенса, написаних на його батьківщині. - Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі. (Пo- перше, це особливість «різдвяного» твору, по-друге, так виявляється віра письменника у силу добра, у здатність людини переродитися.) - З якими творами зближує щасливий фінал «Різдвяну пісню у прозі»? (З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал — неодмінна прикмета казки.) 4. Спостереження за композицією твору «Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами». Оскільки вона названа у заголовку «піснею», автор і розділи твору називає відповідно «строфами». Діккенс намагався надати гармонійної стрункості композиції твору — реальні побутові картини першої і п’ятої строф немовби облямовують три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і видінь, що являються уві сні головному персонажу — старому скнарі Скруджу. III. Підбиття підсумків уроку Слово вчителя - Закінчити наш урок я вважаю доречним читанням вірша О. Яшина Спешите делать добрые дела Мне с отчимом невесело жилось, Все ж он меня растил — И оттого Порой жалею, что не довелось Хоть чем-нибудь порадовать его. Когда он слег и тихо умирал,— Рассказывает мать,— День ото дня Все чаще вспоминал меня и ждал: «Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!» Бездомной бабушке в селе родном Я говорил: мол, так ее люблю, Что подрасту и сам срублю ей дом, Дров наготовлю, Хлеба воз куплю. Мечтал о многом, Много обещал… В блокаде ленинградской старика От смерти б спас, Да на день опоздал, И дня того не возвратят века. Теперь прошел я тысячи дорог — Купить воз хлеба, дом срубить бы мог… Нет отчима, И бабка умерла… Спешите делать добрые дела! ІV. Домашнє завдання Письмово відповісти на запитання: «Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса "Різдвяна пісня у прозі”». Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6065 | |
Всього коментарів: 0 | |