Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 6 клас |
Урок № 16. Ж. де Лафонтен — відомий французький байкар. Байка «Зачумлені звірі» Мета: повторити відомості про байку, алегорію, езопову мову, ознайомити з фактами біографії Ж. де Лафонтена; працювати над виразним читанням байки «Зачумлені звірі», визначати тему та ідею твору; виховувати терпіння та поважне ставлення до людини. Обладнання: портрет Ж. де Лафонтена, тексти байок «Зачумлені звірі», «Гора в пологах», зображення головоломки. Тип уроку: формування знань. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання 1) Знання літературознавчих термінів Відгадайте слово, дайте його визначення. ЯЕЯ ЗЯОЯ ПЯОЯВЯАЯМЯОЯВЯА — езопова мова 2) Переказ байки Езопа «Хліборобові діти» Тема — розповідь про те, як батько довів дітям, що треба жити в мирі та злагоді. ІІ. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Виступ учнів-«літературознавців» з повідомленням про життя та творчість Ж. де Лафонтена (1621–1695) 2. Робота над байкою «Зачумлені звірі» Виразне читання байки вчителем Виразне читання учнями байки за особами Бесіда - Яке лихо трапилося з лісовими звірами? («Чума косила звірину») - Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.) - Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з’їв не тільки багато овець, але й пастухів.) - Як Лис виправдовує Лева? («Ви, уївши тих дурних овець, їм честь велику виявляли. А що до пастухів — який то гріх? Вони нам стільки дозволяли, Що краще б їх поїсти всіх».) - Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев — цар звірів.) - У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травички.) - Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком.) - Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел — найбеззахисніший серед звірів.) - Яка мораль байки? («Отак і в нас: є гроші — маєш право, Немає — то під суд іди».) Визначення теми та ідеї байки Тема — розповідь про те, як лісові звірі обирали під час чуми «найбільшого» грішника. Ідея — несправедливість суспільства, у якому одним можна все, а іншим — нічого. IV. Підбиття підсумків уроку - Що ви дізналися про Ж. де Лафонтена? - У яких байкарів поет запозичував сюжети? (Езоп, Федр, Бідпай) - Скільки байок було написано поетом? (238) - Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»? (Лицемірство, хижість, брехливість людей; несправедливість суспільства, в якому все вирішує соціальний стан людини і кількість грошей у неї) - Якою «чумою» вражені звірі? (Мова йде не тільки про небезпечну хворобу, але й лицемірство, нечесність, свавілля) - Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу. V. Додаткове завдання «Літературні паралелі» Прочитати байку Ж. де Лафонтена «Гора в пологах» французькою та російською мовами. Перший варіант — оригінал байки, другий варіант — дослівний переклад, третій — художній переклад російського байкаря А. Ізмайлова. Порівняйте дослівний переклад і переклад А. Ізмайлова. Une montagne en mal d’enfant Jetait une clameur si haute, Que chacun, au bruit accourant, Crut qu’elle accoucherait, sans faute, D’une cité plus grosse que Paris: Elle accoucha d’une souris. Quand je songe à cette fable, Dont le récit est menteur, Et le sens est véritable, Je me figure un auteur Qui dit: «Je chanterai la guerre Que firent les Titans au maître du tonnerre». C’est promettre beaucoup: mais qu’en sort-il souvent? Du vent. Гора в родах (подстрочный перевод) Гора в муках родов Вопила так громко, Что каждый, прибежавший на шум, Думал, что она родит, без сомнения, Город, больше, чем Париж: Она родила мышь. Когда я думаю об этой басне, Содержание которой ложь, А смысл правдив, Я представляю себе автора, Который говорит: «Я воспою войну, Которую вели Титаны против Громовержца». Это значит, обещать много: но что из этого получается? Ветер. Гора в родах (перевод А. Измайлова) Родами мучилась Гора; Земля вокруг дрожала. Бедняжка простонала С полудня до утра; Расселась, наконец, и родила мышонка! Но эта старая, все знают, побасенка, А вот я быль скажу: Один поэт писал Не день, не два, а целый месяц кряду, Чернил себя, крестил, марал; Потом, друзей созвав, пред ними прочитал… Шараду. VI. Домашнє завдання (в групах) 1) Підготувати докладний переказ байки «Зачумлені звірі». 2) Підготувати інсценування байки І. А. Крилова «Ворона і Лисиця». Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 4356 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |