Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 5 клас |
Тема. Г. К. Андерсен «Снігова королева». Авторська оцінка героїв твору Мета: допомогти учням сприйняти великий за обсягом твір цілісно; з’ясувати його ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього твору, образне та логічне мислення; виховувати силу волі, цілеспрямованість, вірність у дружбі, людяність. Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації до них. Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі твору, композиція. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — Триває наша мандрівка разом із маленькою Гердою, яка шукає свого друга Кая. Ми бачимо, що дівчинці зустрічаються недобрі, егоїстичні істоти та доброзичливі герої, завжди готові допомогти, поспівчувати іншому. Активну участь у долі дітей бере навіть природа — сонячні промінці й ластівка переконують Герду, що Кай живий, троянди нагадують дівчинці про її обов’язок, крук та його наречена допомагають зустрітися з королевичем та королівною, осінній сад сумує, передчуваючи, як важко Герді буде досягти мети. Цікаво, чи зможе маленька дівчинка перемогти сильну, розумну Снігову королеву? І чого може навчити ця казка нас? Про це й буде наша розмова на сьогоднішньому уроці. II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань Міні-вікторина Відгадайте, кого або що описує автор. «…Вона припливла до великого вишневого саду, в якому стояв маленький будиночок під солом’яною стріхою з чудернацькими червоними й блакитними віконцями». (Житло бабусі-чарівниці) «З хатини, спираючись на костур, вийшла… у великому солом’яному капелюсі, на якому були намальовані чудові квіти». (Бабусю-чарівницю) «…Бабуся золотим гребінцем розчісувала їй волосся, що кучерявилось й огортало золотим сяйвом її личко — привітне, миле, кругленьке і рожеве, як троянда». (Портрет Герди) «Як холодно й вогко було навколо! Туман великими краплинами сідав на пожовкле листя і, наче дощ, стікав на землю. Листя опадало й опадало. Самий лише терен стояв рясно вкритий ягодами, але які ж вони були терпкі!» (Природу, коли Герда втекла від чарівниці.) «Її склепіння нагадувало верхівку величезної пальми з коштовним кришталевим листям. Із самої середини стелі спускалася товста золота стеблина, на якій висіли два ліжечка, що мали форму лілеї». (Спальню королівни) IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Коментоване читання п’ятого, шостого і сьомого оповідань казки Г. К. Андерсена «Снігова королева» 2. Словникова робота Свавільна — людина, яка робить, що захоче; жорстока; приштрикнуть — заріжуть ножем; порішу — вб’ю; бульдоги — порода собак; шинка — сало з м’ясом; ґиґнути — загинути; вимітайся — біжи, швидко виходь; сувій — згорнутий у трубочку папір (або тканина); не мати гадки — не знати, не думати; відпустка — документ, що засвідчує особисту свободу людини; підострожила — ударила острогою, підігнала, щоб їздова тварина рушала чи бігла швидше. 3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру Що найбільше вразило вас у прочитаному? Чому? Доведіть, що маленька розбійниця була жорстокою, грубою, вередливою. Чому маленька розбійниця вирішила допомогти Герді? Знайдіть у шостому оповіданні слова, які пояснюють, чому фінка відмовилася додавати сили Герді і в чому — сила дівчинки. Прокоментуйте їх. Хто допоміг Герді подолати сніжинок — передові лави війська Снігової королеви? Чому? V. Закріплення знань, умінь та навичок Розгадайте кросворд, у якому ключовим буде слово, яке складав Кай у палаці Снігової королеви. 1. Одна з головних героїнь казки Г. К. Андерсена. (Снігова королева) 2. «Свавільна й дика» дівчинка. (Розбійниця) 3. Перша дорога річ, яку Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички) 4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються «і люди, і тварини». (Фінка) 5. Воїни Снігової королеви, її вірні слуги. (Сніжинки) 6. Р іч, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка) 7. Р іч, яку лапландка використала як папір для листа. (Рибина — тріска) 8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень) VI. Домашнє завдання Виразно читати з п’ятого до сьомого оповідання, переказувати їх від імені різних персонажів, характеризувати героїв казки. VII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити одне з речень: «Я рада (радий), що…»; «Мені сумно, тому що…»; «Казка змусила мене замислитися над тим,…». Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3112 | |
Всього коментарів: 0 | |