Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків правознавства 9 клас |
|
Ознака |
Так |
Ні |
Укладання контракту на поставку (постачання) певної продукції |
|
|
Вимога (заява) збільшення зарплатні |
|
|
Претензії (листи) з приводу неналежної організації відпочинку в санаторії |
|
|
Звільнення з роботи за власним бажанням |
|
|
Звільнення з роботи у зв’язку із вчиненням правопорушення |
|
|
Утворення системи перепусток на робочі місця у трудовому колективі |
|
|
Види строків у трудовому праві
Види строків
|
Термін строку |
Коли він встановлюється |
Випробувальний строк |
|
|
Строки трудового договору |
|
|
Строк укладання колективного договору |
|
|
Строк оформлення трудової книжки |
|
|
Строк попередження працівником про звільнення |
|
|
Строк розрахунку в разі припинення трудових відносин |
|
|
Строк дії дисциплінарного стягнення |
|
|
Види відповідальності
Показник |
матеріальна відповідальність |
Дисциплінарна відповідальність |
Підстави застосування |
|
|
Види стягнення |
|
|
Можливість стягнення |
|
|
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Постановка проблеми
1. Хто із вас має досвід роботи?
2. Хто планує?
3. Чи є актуальною для вас тема трудових прав неповнолітніх?
На екрані: результати соціального опитування.
Вік, в якому ви заробили свої перші гроші.
• До 15 років — 34 %.
• У 15–17 років — 44 %.
• У 18 років — %.
• У 19 років і старше — 0 %.
Запитання до классу
З якими проблемами стикаються молоді люди, які влаштовуються на роботу?
• Не відкривають трудові книжки;
• зарплата в конверті;
• випробувальний строк;
• невмотивовані звільнення.
У ч и т е л ь. Усе це є порушенням закону, тому ви повинні знати та вміти захищати свої права.
Запитання до класу
• Труд — це право чи обов‘язок?
Розповідь учителя
Основні принципи регулювання трудових відносин:
• свобода праці;
• заборона примусової праці;
• забезпечення права на створення профспілок та вступу до них;
• обов’язок сторін виконувати умови трудового договору.
Трудові права неповнолітніх:
• отримання зарплатні;
• трудовий стаж;
• премія;
• відрахування в пенсійний фонд;
• соціальне страхування;
• відпустка;
• вихідні дні;
• режим робочого часу
Вправа «снігова куля»
Розглядаємо питання про особливості трудових відносин з неповнолітніми та пільги неповнолітніх.
А. Під час літніх канікул 6-річна Тетяна та 4-річна Марія вирішили влаштуватись на роботу — розносити та розклеювати рекламні оголошення.
Б. 6-річний Микола навчається в -му класі. Щоб допомогти матері, яка одна виховує його та молодшу сестру, Микола вирішив влаштуватись на роботу в магазин, що знаходиться на першому поверсі будинку, де він мешкає, вантажником.
У ч и т е л ь. Використовуючи ст. 88, 90, 9 Кодексу законів про працю визначте, кого з цих підлітків роботодавці мають право прийняти на роботу і на яких умовах.
Враховуючи незавершеність фізичного та психічного розвитку неповнолітніх та необхідність здобуття ними освіти, закон встановлює для них певні пільги під час роботи.
Завдання
А. 16-річний Віктор під час літніх канікул влаштувався працювати в редакцію газети кур’єром.
Б. 17-річна Надія влаштувалась на роботу прибиральницею в лікарні.
Використовуючи ст. 5, 87, 92, 94, 95 Кодексу законів про
працю, визначте:
1) Якою повинна бути тривалість їхнього робочого дня?
2) За яким принципом їм нарахують зарплатню?
3) Які обмеження, пов’язані з тривалістю робочого часу, діятимуть щодо цих робітників?
4) Які пільги вони мають щодо відпустки?
В. 17-річна Ганна працює прибиральницею в магазині. Хозяїна магазина не влаштовує, що дівчина може працювати тільки вдень, і він вирішив її звільнити.
• Використовуючи ст. 98 КЗпП, поясніть, чи може він це зробити і за яких умов.
Г. Батьки 17-річного Валерія, який працює на АЗС, вимагають розірвання трудового договору на тій підставі, що робота погано впливає на здоров’я їх сина.
• Використовуючи ст. 99 КЗпП, поясніть, чи мають вони на це право.
Віртуальний «ярмарок вакансій»
Учні за допомогою комп’ютерів та мультмедійних приладів розглядають рекламні проспекти різних підприємств, фірм тощо, аналізують їх, обирають ті, що становлять для них певний інтерес. Потім обговорюють з учителем та в групах.
Вправа «Відкритий мікрофон»
Згадайте, чи завжди ваші однолітки, які працюють чи працювали, проходили процедуру офіційного працевлаштування.
У ч и т е л ь.
На жаль, в наш час кількість підлітків, що бажають працювати, перевищує кількість робочих місць. Крім того, підприємцям не завжди вигідно офіційно укладати трудовий договір з неповнолітніми.
Запитання
Чому підприємцям вигідніше брати неповнолітніх на роботу неофіційно?
У ч и т е л ь. Таким чином, у нас існує «ринок чорної праці», тобто неофіційної. Але на такій напівлегальній роботі, як правило, не забезпечується охорона праці неповнолітніх і є перспектива бути ошуканими (отримати зарплату менше обіцяної) й не мати можливості довести це. Таким чином, фактично відбувається експлуатація неповнолітніх, яка заборонена як міжнародним, так і українським законодавством. Питаннями боротьби з експлуатацією неповнолітніх опікуються Комітет з прав дитини, місцеві прокуратури та управління юстиції.
ІV. Підсумки уроку
Бесіда
1. Які документи потрібні для влаштування на роботу?
2. Які людські якості притаманні різним професіям?
3. Які рекомендації психолога будуть корисними при влаштуванні на роботу?
4. На що звертають увагу найчастіше роботодавці?
5. Які права людини найчастіше порушуються під час лаштування її на роботу? Чи відомі вам такі факти з життя?
6. Де і за яких умов можуть працювати підлітки?
7. Які пільги мають працюючі неповнолітні?
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Підготуватись до уроку тематичного оцінювання.
Можливо Вам це буде цікаво
Всього коментарів: 0 | |