Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків музики


Календарно-обрядові пісні зимового циклу. Колядки і щедрівки Музичне мистецтво. 4 клас. І семестр
Музика мого народу.
Календарно-обрядові пісні зимового циклу.
Колядки і щедрівки
Музичне мистецтво. 4 клас. І семестр
Мета: продовжити знайомство учнів з жанрами українських народних пісень, з календарно-обрядовими піснями зимового циклу; виконуючи колядки і щедрівки, звернути увагу дітей на жанрові ознаки цих пісень; закріпити поняття «штрих», «легато», «стаккато»; розширити набуті навички з відчуття ритму; розвивати вокально-хорові навички, музичний слух, пам’ять, творчі здібності учнів; сприяти розвитку вміння висловлювати власну думку, повагу до думок своїх однокласників; виховувати любов і повагу до української народної пісні, інтерес до музики, вміння її слухати, естетичний смак, патріотичні почуття до Батьківщини.
Тип уроку: урок комплексного використання знань, умінь і навичок учнів.
Форма проведення: урок-телешоу.
Обладнання: музичний центр, записи щедрівок, колядок, таблиці, малюнки, фотографії, обрядові символи – звіздар, мішок, маски, пуга, «дідух», «кутя».

Хід уроку
І. Організація роботи. Музичне привітання
- Якій у вас настрій?
- А в мене? Послухайте з яким характером інтонації прозвучить моє привітання. (вітаюся). Характер інтонації веселий, життєрадісний, бадьорий, прозвучав дзвінко.
Отже, спробуйте передати свій хороший настрій відповідним характером інтонації, але при цьому ми повторимо один з елементів музичної мови – штрих. Багато термінів є спільними в музиці та в образотворчому мистецтві. Відноситься до таких і слово штрих.
Кажуть про впевнені штрихи в малюнку. Звичайно штрих в музиці – це зовсім не те, що штрихи олівцем. Так звуться способи видобування звука – голосом або на інструменті. Головні штрихи це легато – співати зв’язно, стаккато – співати відривчасто. На деяких інструментах розповсюджений штрих портаменто, при якому звуки не пов’язані між собою.
(Виконання привітання на легато – перша частина,
стаккато – друга частина)
В цей зимовий світлий день, світлий день, світлий день.
Ми співаємо пісень, всі пісень, всі пісень.
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі – привіталися усі.

ІІ. Актуалізація опорних знань
- Я вітаю вас та всіх присутніх глядачів на зйомці телевізійного ток-шоу «Я так думаю» телевізійного каналу 1+1. Шоу – це публічна вистава, ток (з англійської мови) – говорити. Але ми сьогодні будемо не тільки говорити, але й співати, слухати, показувати свої вміння слухати та спілкуватися один з одним. Яка тема, мета нашого ток-шоу ви дізнаєтесь, коли дасте відповіді на питання. Відповідати треба чітко, впевнено, активно.
Пригадайте, як звучить тема наших уроків («Музика мого народу»)
Хто ми є такі? (українці)
В якій країні ми живемо? (в Україні)
Чому ми повинні вивчати українську мову і співати українські пісні?
Ми є українці і живемо в чудовому, квітучому, співучому краї – в Україні і наше з вами завдання – вивчати, зберігати, шанувати, поважати українську культуру, мову, пісню.
У народі кажуть: «Той народу, який забув свої пісні – вмирає на половину, а який забув ще й свою мову, слово рідне – вмирає назавжди, зникає з лиця землі». Український народ має ніжну, співучу душу, любить музику, танці. Пісня – душа народу, правдиве дзеркало його життя і побуту, вона є фактично співаною історією народу.
Пісенна країна - співуча, чудова,
Дзвенить солов’їно музична розмова.
Там хмари співають зіркам колискові,
А в хатах лунають колядки святкові.
Там сонце вітають замріяні ранки,
А весну стрічають грайливі світанки.
Всі музичні твори можна розподілити за жанрами. Що ж таке жанр? (Це різновидність в музиці). В музиці існують різні жанри. Відгадайте їх, прослухавши слова-характеристики.
1) Музика цього жанру чітка, енергійна, бадьора (марш).
2) Цей жанр характеризується мелодійною, наспівною, плавною музикою (пісня).
3) Ритмічна, запальна, пластична музика – основа цього жанру (танець).
Отже, ми будемо говорити про українські народні пісні, теж можна розподілити за жанрами. Відгадати їх нескладно, але треба попрацювати в парах. Перед вами картки-ребуси, на яких зашифровані назви жанрів українських пісень. Яка пара справиться перша і назве нам ці слова.
(Працюють у парах. Перевірка роботи)
- Червоним кольором відмічений той жанр, який є предметом нашого обговорення.
Календарно-обрядові пісні
Вузлик ще один сьогодні
Будемо в’язати:
На уроці тему «Колядки і щедрівки»
Будемо вивчати.
Тема хоч для нас знайома,
Але все ж цікава,
Будуть в ній нові слова,
Буде і забава.
І в скарбничку щедру нашу,
Поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато
Ми з вами зберемо.
Сьогодні у нас урок закріплення знань. Ви поповните свої знання про цікавинки святкування новорічних зимових свят, закріпите вміння співати ці чудові пісні, інсценізувати їх, почуєте сучасне виконання колядок, висловите своє ставлення до цього жанру
ІІІ. Дидактична гра «Інтерв’ю»
І знову заспівали санки, і спросоння зітхнула, затьохкала крига на ставу, і загукала біля грудей матері мале дитя. А над ними мерехтять і не падають зорі, а посеред нас вихоплюються і вихоплюються тихі вогники, а біля них озиваються голоси щедрувальників:
«Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на весь вечір…»
І хороше і дивно, і радісно стає мені, малому, в цілім світі, де є зорі, і добрі люди, і тихі вогники і Щедрі вечори…»
Так описує в своїй повісті Михайло Стельмахович незвичне дійство – щедрування. Щоб більше дізнатись про колядки, щедрівки, обряди попрацюйте з додатковою літературою. А потім у ході обговорення ми з’ясуємо, чим незвичні ці свята.
(Працюють з картками)
Запрошую трьох учнів до обговорення, решта в класі – це мої колеги-журналісти, які можуть ставити запитання по прочитаному, або свої власні питання, які стосуються теми обговорення.

ІV. Розспівування
Дякую за активну роботу. А тепер для глибшого сприйняття ми виконаємо щедрівку. Послухайте… (граю і співаю ноти).
- Відома вам ця пісня? (це «Щедрик»)
- Хто написав обробку цієї пісні? (М.Леонтович)
Провідним засобом музичної виразності в цій щедрівці є ритм, головним чинником будови п’єси є безперервне наслідування.
(Виконання щедрівки на складоспів – ла, ма, но, льо)
- У якому ладі написана ця пісня? (в мінорі).
- Коли виконують цю щедрівку? (на старий Новий рік). Ми чуємо слова «прилетіла ластівочка». Звідки вона взялася взимку?
Часто в щедрівках співається про весну, про те, як Василько жито сіє, про зозулю, про ластівочку… Дуже-дуже давно, тоді, коли складалися ці пісні, наші предки святкували Новий рік не в січні, а в березні, коли природа прокидається від зимового сну. Що ж несе в собі образ ластівочки? (Щастя, добро, любов). Ця пісня дуже популярна в усьому світі завдяки саме ніжному, чутливому характеру. Темп виконання – помірний, динаміка – не голосна.
Виконаємо цю щедрівку, але незвичним образом. Я буду регулювати ваш спів за допомогою карток.
(Виконання щедрівки)
- Чим вам подобається щедрівка?

V. Виконання, порівняння колядок, щедрівок
1. Розгадування кросворду.
А зараз вам пропонується відгадати кросворд.
1. Птах із гостри зором (сокіл).
2. Цирковий артист (клоун).
3. Квартира бджіл (вулик).
4. День народження (свято).
5. Співуча паличка (дудка).
6. Смачний напій (какао).
7. Коштовності, гроші, цінні речі (скарб).
- Яке слово помітили знайоме? Так. Це слово – колядка.
- Чим відрізняються колядки і щедрівки? Чи виконують колядки в нашому краї?
Пропоную пригадати колядку «Старий рік минає». Пригадайте зміст. Про що повідомляється ? Який характер колядки?
(Виконання тріо дівчат. Підспіває весь клас. Звертаємо увагу на темп, манеру виконання. Стримано, але з характером радості. Виконання колядки)
- Чи схожа ця колядка з «Щедриком» ?
Пригадайте, з якими словами заходили колядники, щедрувальники до хати. Хто ходив щедрувати, а хто колядувати ? Які персонажі були присутні під час обряду колядування, щедрування?
Давайте виконаємо колядку «Добрий вечір тобі, пане господарю». Пригадайте, який характер цієї пісні?
(Інсценізація, виконання колядки.
Обираються герої – дід з пугою, коза, міхоноша, звіздар, музиканти. Виконується колядка, клас допомагає співати)

VІ. Слухання запису виконання колядки, обряду щедрування

VІІ. Конкурс «Музичні зірочки»
Хто з вас знає колядки, або щедрівки. Зараз ми проведемо невеличкий конкурс, де ваше завдання проспівати або розказати ту колядку чи щедрівку, яку ви знаєте. За гарне виконання ви отримуєте музичну зірочку, адже це символ, який повідомив людей про народження Ісуса.
(Проведення конкурсу)

VІІІ. Підсумок уроку
Час невпинно біжить вперед. Кожного року ми проводжаємо старий рік і зустрічаємо новий. ось і прийшов час закінчувати наше ток-шоу.
Давайте скажемо, для чого ж нам треба вивчати і знати обряди і пісні нашого краю?
Яке значення мають ці пісні в житті кожної людини? Щоб ви хотіли побажати своїм однокласникам і всім людям України ?.
Мені б дуже хотілося, щоб новорічні свята пробудили у вас бажання робити добро, бути гуманними, милосердними. Мені б дуже хотілося і те, щоб любов до свого народу, до рідної мови, традицій, звичаїв ви пронесли через усе життя. Ось і закінчився наш урок. залишився теплий світ у душі. На все добре, хлопчики й дівчата! Хай в усьому вам щастить! Підкоряє хай люб’язність ваша, ввічливість завжди. Щоб здивовано казали: «Що за діти в гімназії №1!».
Ну от і все! Я вдячна вам, що мені допомогли.
Які ви молодці, що всі завдання виконать змогли.
Цікаво тут, але додому вирушати час,
До зустрічі наступної. Чекатиму я вас.
Шановні гості!
Хай щастить усім в усьому –
І завжди і всюди.
Гарний настрій у всіх буде –
На свята і в будні.
Дякую вам за співпрацю на уроці. Домашнім завданням буде співати, вивчати колядки і щедрівки. Оцінити вашу роботу можна на високому рівні.


ДОДАТКИ

Різдво Христове – велике свято. Цим святом розпочинається новий рік. Пов’язане воно із народженням Ісуса Христа. Це не лише українське свято. Воно святкується в усьому світі, і кожен народ вкладає в це свято щось своє.
Вечір під Різдвяну ніч називають Святвечором. у цей час, заходячи до будь-якої хати, господарів вітають словами: «Добрий вечір, щедрий вечір, добрим людям на здоров’я».
Свято Василя Великого, або старий новий рік (14 січня). Це свято присвячене пам’яті Василя Великого – святого, якого дуже шанують християни. День святої Меланії, який припадає на 13 січня відомий в народі під назвою «Меланка». Свята Меланія уславилася своїми клопотами про хворих, бідних, самотніх людей.
Наші предки напередодні Нового року святкували Щедрий вечір. так він називався тому, що на вечерю, на відміну від Святої вечері, готували вже не пісні страви. Готували кутю, але її називали «Щедра кутя».Всього на столі мало бути 12 страв.
Колядки співалися на Різдво, а щедрівки – на Новий рік. Тому в колядках частіше зустрічаємо релігійні сюжети – вславлення Христа та Божої матері (діви Марії) .Головний мотив колядок і щедрівок – величальний. В них найчастіше висловлюється побажання щастя, здоров’я і злагоди в наступному Новому році господареві та його родині.
Колись бувало, в кожній хаті радо чекали приходу ватаги щедрувальників, які співали веселих пісень і засівали – на Новий рік, на щастя, на здоров’я. щедрувальники мали дістати запрошення. Отож, зібравшись на подвір’ї господаря, під вікнами, вони співали:
Ой, чи є, чи нема пан-господар вдома? Щедрий вечір, добрий вечір добрим людям на здоров’я!
А вже зайшовши до хати, співали величальних пісень господареві й господині, їх синові, дочці і всій родині, залежно від обставин. Співали впереміжку з веселими примовками та віршованими привітаннями, які нерідко самі й складали.
Незмінними учасниками щедрівницьких ватаг були костюмовані персонажі – Маланка (хлопець, перебраний у дівчину), Василько (дівчинка, перебрана у хлопця), Дід-поводир з Козою (символ родючості й достатку), а також Чорт, Ведмідь, Циган з Циганкою.
Для кожного з цих персонажів і ритуалів є й відповідні пісні та примовки. Часто в складі ватаги є ще й музики – скрипка, баян, сопілка, бубон тощо.

Михайло Стельмахович


Питання до учнів

- Які свята зимового циклу ви знаєте?

- Яким святом розпочинається Новий рік?

- Як називають вечір під Різдвяну ніч?

- Коли святкують старий Новий рік?

- Коли готують щедру кутю?

- Скільки має бути страв на святковому столі?

- Коли співають колядки, а коли щедрівки?


Зразки щедрівок
* * * * * *
Я маленький хлопчик,
Наче той горобчик.
Я в дудочку граю –
Колядку співаю.
Горобчик летить –
Крильцем лопотить.
А ви, дядьку, переймайте,
Та гостинці давайте.
* * *
У цьому домі, у гостинному,
Чи дозволите колядувати,
Колядувати, дім звеселяти.
Дім звеселяти, вас розважати,
Христа славити!
* * *
Зичимо Вам, пане-господарю,
Щастя та здоров’я цими святами!
Дай Боже предобре Вам святкувати,
А на той рік ще краще свят дочекати.
З великим Вас святом, з Рождеством Христа, щастя й здоров’я на многі літа!
* * *
Колядин, колядин,
А я в батька один,
Коротенька курточка,
Дайте, бабцю, бубличка.
з святим вечором!
Коляди, коляди,
А я в батька один,
Коротенька курточка,
Дайте, бабцю, бубличка.
З святим вечором!
* * *
Я маленький хлопчик,
Зліз на стовпчик,
З мішком походжаю,
Коляду збираю.
Вечір добрий!
Дайте пиріг добрий!
* * *
Тече річка невеличка,
Щедрий вечір, добрий вечір,
на тій річці пливе листочок.
пливе листочок яблуньовий,
На тім листочку написано,
Написано сонце і місяць,
А що місяць – то господар,
Ясне сонце – господиня,
Ясні зірки – його дітки.
Щедрівочка щедрувала,
До віконця припадала:
- Що ти, тітко, напекла?
Неси швидше до вікна!
І вареник, і пиріг
Неси нам на поріг!
Поки тітка донесла,
Руки ноги попекла.
* * *
Щедрівочка щедрувала,
У віконце заглядала:
- Чи є борщ, чи є каша?
Чи є в борщі кусок м’яса?
Кільце ковбаски,
Грудочка кашки,
Решето вівса –
І щедрівочка вся!
* * *
Щедрий вечір, пане господарю,
Щасти, Боже, твоєму товару,
Твоєму товару, твоєму достатку,
Щоб ти не мав ніколи припадку
Ні в коморі, ні на оборі.
* * *
Щедрик добрий, я не згірший,
Дайте млинця, котрий більший!
Що щебрушка – то пампушка,
що щедреник – то вареник.
* * *
Щедрик-ведрик,
Дайте вареник,
Грудочку масла,
Кільце ковбаски.
Дайте книш,
бо пущу в хату миш,
Дайте ковбасу,
Бо хату розтрясу,
Дайте ще кишку,
З’їм у затишку.





КРОСВОРД


1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.



1. Птах із гостри зором

2. Цирковий артист

3. Квартира бджіл

4. День народження

5. Співуча паличка

6. Смачний напій

7. Коштовності, гроші, цінні речі





Використана література

1. Вознюк Л. На допомогу вчителеві музики // Сільська школа. - №34-36, 2006.

2. Гумінська О. Інтерактивні методи на уроках музики. //Завуч. - №32, 2004.

3. Зима іде – свята веде. – Харків.: ВД «Школа», 2003.

4. Лобова О.В. Музика, 4 клас. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Школяр, 2004.

5. Нарис історії української музики. // Редактор Л.Корній. – К.: Музична Україна, 2003.

6. Островський В.М., Сидір М.В. Музика. 1-8 класи. Посібник-зошит. // Тернопіль: Навчальна книга. - Богдан, 2006.

7. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі.: Навчально-методичний посібник. // Тернопіль: Навчальна книга. - Богдан, 2001.

8. Уроки музики в початковій школі. // Бібліотечка вчителя початкової школи. - №18, 2001.

9. Хлєбнікова К.О. Методика хорового співу у початковій школі. - Методичний посібник. // Тернопіль: Навчальна книга. - Богдан, 2001.

10. Фільц Б. Джерела музичної культури України. // К.: Дзвін, 1990.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків музики | Додав: grem_school (31.10.2015) | Автор: Шкалаберда Олена Олександрівна E W
Переглядів: 3524 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]