Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 7 клас |
Урок № 28 Тема. Загальні особливості клімату. Сухість клімату, її основні причини. Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу
Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; вдосконалювати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, виховувати повагу до власних думок та думок товаришів по класу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: фізична і кліматична карти Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань — енциклопедії, журнали, ілюстрації природи материка, слайди для мультимедійної дошки. Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний пояс, внутрішні води, температура повітря, сухість, вологість, тип клімату, річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік. Географічна номенклатура: річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр; Великий Артезіанський басейн. Зміст уроку I. Організаційний момент Визначення мети і завдань роботи на уроці. Визначення основних етапів роботи на уроці. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 1. Прийом «Географічна мозаїка» • Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон) • Випромінення Сонця... (Радіація) • Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев або чагарники... (Савана) • Природна розплавлена маса гірських порід, яка утворилася в глибинних шарах Землі і не виливалася на її поверхню... (Магма) • Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичний пояс) • Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море... (Басейн стоку) • Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі... (Атмосферна циркуляція) • Паралелі 23 26 пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та карті пунктирною лінією... (Тропіки) • Природний водний потік, який протікає у виробленому ним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка) • Видовжене заглиблення річкової долини, постійно заповнене текучою водою... (Русло) • Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою... (Озеро) 2. Прийом «Географічна лабораторія» Учні наносять на контурні карти номенклатуру ГП і рельєфу Австралії під диктовку вчителя на два варіанти. 3. Прийом «Мікрофон» • Чому Австралію іноді називають островом? • Назвіть крайні точки материка. • Чому Австралія була відкрита пізніше від більшості інших материків? • Хто і коли її відкрив? • Чому Австралію називають найнижчим материком? Порівняйте середні висоти Австралії і Африки. • Чому в рельєфі переважають рівнини? • На які корисні копалини багата Австралія? • Що спільного і відмінного в рельєфі Австралії і Африки? В чому причина? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Прийом «Проблемне питання» Учитель. В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення Австралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердиться зв’язок? Чому Австралія — найсухіший материк на Землі? Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки два сезони. На всі «чому?» відповімо, вивчивши тему уроку. (Всі ці питання записані на дошці, до них повертаємось в кінці уроку.) IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Загальні особливості клімату. Вчитель пояснює, учні працюють з картами атласу, підручником. Прийом «Мозковий штурм» Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірні варіанти: а) клімат жаркий, тому що... б) клімат сухий, тому що... 2. Кліматичні пояси і типи клімату. Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія. Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірному кліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату, працюють за варіантами: 1 варіант — субекваторіальний кліматичний пояс; 2 варіант — тропічний кліматичний пояс; 3 варіант — субтропічний кліматичний пояс. 3. Води суходолу. Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення учнів) Чи багато річок і озер в Австралії? Чому? Розповідь вчителя про систему Муррей — Дарлінґ. Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми, а Муррей — ні. Чому? V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Експрес-тест» (із запропонованих тестів вчитель формує тести за двома варіантами по 6 запитань) 1. Океани, якими омивається Австралія: а) Індійським та Атлантичним; б) Атлантичним та Тихим; в) Тихим та Північно-Льодовитим; г) Тихим та Індійським. 2. Координати, які має будь яка з точок Австралії: а) південну широту та східну довготу; б) північну широту та західну довготу; в) південну широту та західну довготу; г) північну широту та східну довготу. 3. Майже посередині Австралія перетинається: а) екватором; б) Південним тропіком; в) нульовим меридіаном; г) Південним полярним колом 4. Тектонічні структури, що лежать в основі материка: а) давня платформа та область нової складчастості; б) область давньої складчастості та давня платформа; в) область нової та давньої складчастості; г) область нової складчастості. 5. Давній Австралійській платформі в рельєфі відповідає: а) Великий Вододільний хребет та Центральна низовина. б) Великий Бар’єрний риф та Великий Вододільний хребет. в) Центральна низовина та Західно-Австралійське плоскогір’я. г) Західно-Австралійське плоскогір’я та Великий Вододільний хребет. 6. Кліматичний пояс, що займає Північ Австралії: а) арктичний; б) субтропічний; в) субекваторіальний; г) помірний. 7. Північ материка отримує найбільшу кількість опадів, в той час коли Сонце знаходиться в зениті над: а) Південним тропіком; б) екватором; в) Північним тропіком; г) нульовим меридіаном. 8. Максимальні температури повітря в більшій частині Австралії фіксуються в: а) червні — липні; б) березні — квітні; в) грудні — січні; г) листопаді — грудні. 9. Тип живлення, що є переважаючим для річок Австралії: а) льодовиковий; б) ґрунтовий; в) сніговий; г) дощовий. 10. За своїми природними особливостями австралійське озеро Ейр більш за все нагадує африканське озеро: а) Ньяса; б) Танґаньіка; в) Вікторія; г) Чад. 11. Вітри, що дмуть над більшою частиною материка Австралія: а) бризи; б) мусони; в) пасати; г) південно-західні. 12. Територія материка, де знаходиться Великий Артезіанський басейн: а) північ материка; б) центр; в) схід; г) північний схід. VI. Підсумок уроку Прийом «Роблю висновок» • В Австралії жаркий клімат, причиною чого є розташування материка поблизу екватора і на Південному тропіку. • В Австралії сухий клімат, бо тропік перетинає материк посередині, а Великий Вододільний хребет не пропускає вологу з океану у внутрішні райони. • Австралія розташована у трьох кліматичних поясах, в субтропічному і тропічному, виділяють ще кліматичні області за зволоженням. • Річок та озер обмаль, бо сухий клімат. Кріки — тимчасові водотоки. VІІ. Домашнє завдання • Опрацювати текст підручника. • Підготувати повідомлення про Великий Бар’єрний риф. • Підготувати повідомлення про тварин і рослини Австралії. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3969 | |
Всього коментарів: 0 | |