Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 7 клас |
Урок 19 Мета: ознайомити учнів з проявом головних
кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території
материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів;
формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати
допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування
навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу. Обладнання:
кліматична карта
Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки. Тип
уроку: вивчення
нового матеріалу. Опорні
та базові поняття: клімат,
кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії,
показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція
атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні
кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади. Зміст
уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів • Область атмосфери з низьким тиском у центрі... • Рух повітряних мас над поверхнею Землі... • Випромінювання Сонцем тепла і світла... • Вертикальний атмосферний вихор, що має форму
стовпа... • Область атмосфери з високим тиском у центрі... • Типи погоди, що повторюються з року в рік... • Дуже
швидкий, руйнівної сили вітер... • Межа
між різними повітряними масами... • Горизонтальне
переміщення повітря... • Волога,
що випадає з хмар... • Найбільша
частина Світового океану... • Складові
частини атласу (серед них і кліматична)... IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Учитель. Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими
словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях
Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8°С. Над морем
барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та
оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон,
що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у
більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної
самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися.
Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю
Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ
саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих
істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано? IV. Вивчення нового матеріалу 1.
Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко,
по черзі) • Що
називається кліматом? • Під
дією яких чинників формується клімат? • На
який кліматичний показник впливає сонячна радіація? • Від
чого залежить температура повітря? • На
який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні? • Які
типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат? • Які
області постійного тиску знаходяться над материком? • Як
впливають течії на формування клімату? 2. Метод «Мозковий штурм» • Чи
однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту. • В
яких кліматичних поясах лежить Африка? • Описати
екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура
січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри). • Який
тип клімату переважає в Північній і Південній Африці? • Які причини утворення пустель на узбережжі
материка? V. Закріплення вивченого матеріалу Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні Завдання. Скласти запитання, що починається зі
слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в
тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?» Відповідь: • це
широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон; • тут
постійно висока температура; • біля
західного узбережжя панують холодні течії». VI. Підсумок уроку • Клімат
Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного,
тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів. • Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де
переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими
температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення
пустель. VII. Домашнє
завдання • Опрацювати текст підручника • Скласти порівняльну характеристику клімату
Сахари та Калахарі. • Дати усну відповідь на запитання: «Чому на
східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?». Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3457 | |
Всього коментарів: 0 | |