Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 6 клас


Тема 27. ЗЕМНІ НАДРА. УНІКАЛЬНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ТА ЇХ ОХОРОНА

Тема. ЗЕМНІ НАДРА. УНІКАЛЬНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ТА ЇХ ОХОРОНА

Мета: поглиблення та систематизація знань, отриманих на уроках природознавства про мінерали, гірські породи та корисні копалини; формування знань про унікальні форми рельєфу Землі; підведення учнів до розуміння необхідності раціонального ставлення до природних багатств; виховання господарського ставлення до природних багатств свого краю.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, підручники, колекція мінералів та гірських порід, фізична карта півкуль, додаткова література до повідомлень, фотографії унікальних форм рельєфу.

Опорні поняття: земна кора, рельєф, надра.

Базові поняття: мінерали, гірські породи, корисні копалини, природоохоронні території.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліц-опитування»

• З яких шарів складається материкова та океанічна земна кора?

• Якими способами вчені вивчають склад земної кори?

• З якою метою вивчають земні надра?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Фантастична добавка»

Учитель. Ми живемо в оточенні повітря і води, рослин і тварин, а також різних каменів. Камені зазвичай відносять до «неживої природи», але часто можна почути, що навіть мовчазне каміння «живе» своїм особливим життям. Здавалося б, що незвичайного в камені? Проте це один із найдивовижніших витворів природи. Якщо уважно

вдивитися в камені (демонструє зразки), що повсюди навколо нас, то можна легко переконатися в тому, що всі вони різні: одні — сірі, жовті, інші — зелені, червоні; одні тверді, а інші — пухкі. Всі камені — це гірські породи й мінерали, з яких складається земна кора. Вивчення будови, складу та властивостей гірських порід і мінералів дозволяє вченим відтворювати геологічну історію формування нашої планети. Вважається, що камені мовчать. Але це не зовсім так. Сьогодні на уроці ми з вами навчимося «слухати» та «розуміти» те, про що можуть розповісти камені.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Мінерали та гірські породи.

(Робота з текстом підручника — фронтально).

Завдання. Виписати визначення понять «мінерали» й «гірські породи» та підібрати до них приклади.

2. Умови утворення та властивості гірських порід і мінералів.

Прийом «Творча лабораторія». (Робота по рядах: кожен ряд — один із типів гірських порід та мінералів)

1)                      Вивчити умови утворення гірських порід та мінералів і результати занести в таблицю, що є узагальненням спільної роботи.

Гірські породи

Магматичні

Осадові

Метаморфічні

Умови утворення

 

 

 

Основні властивості

 

 

 

Приклади

 

 

 

 

2) Із загальної колекції відібрати необхідні зразки.

3. Корисні копалини.

1) Прийом «Проблемне питання» (розв’язування у групах).

Поміркуйте, яким чином та в яких галузях діяльності люди можуть використовувати гірські породи й мінерали?

2) «Дерево розв’язань» — відповіді на проблемне запитання, обговорення та перехід до поняття «корисні копалини».

4. Унікальні форми рельєфу. (Короткі виступи учнів)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Експрес-тест»

1. З наведених гірських порід виберіть породи магматичного походження:

а) глина; б) мармур; в) граніт.

2. Протягом тривалого геологічного часу північно-східна частина України була вкрита водами мілкого теплого моря, тому в цій частині переважають гірські породи:

а) осадові;

б) магматичні;

в) метаморфічні.

3. До горючих корисних копалин належать:

а) калійні солі та фосфорити;

б) залізні та марганцеві руди;

в) нафта, газ, кам’яне вугілля.

4. Вулкан Карадаг у Криму складений переважно гірськими породами:

а) осадовими;

б) магматичними;

в) метаморфічними.

5. Під час будівництва станцій мет-рополітену широко використо-вуються:

а) торф і вугілля;

б) граніт і мармур;

в) глина і пісок.

6. Україна найбільш багата на такі паливні корисні копалини:

а) нафта;

б) природний газ;

в) кам’яне вугілля.

2. Взаємоперевірка

 

Прийом «Власні приклади» (робота в групах або індивідуально)

Завдання

• розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних копалин.

• Наведіть якомога більше прикладів корисних копалин, що оточують вас або використовуються в повсякденному житті.

3. Робота з фізичною картою України (фронтально)

(Якщо бракує часу, виконується вдома.)

Визначте, які види корисних копалин є на території України, та розподіліть їх за групами в схемі (заповнюється в зошитах).

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Земна кора складається з гірських порід і мінералів, різних за властивостями залежно від походження. Більшість гірських порід і мінералів широко використовуються людьми в господарській діяльності. Україна багата на різні види корисних копалин, що створює сприятливі умови для розвитку галузей господарства.

Наша планета багата на унікальні та неповторні за красою форми рельєфу. З метою їх охорони та збереження створюють природоохоронні території.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати параграф підручника, повторити параграфи.

• Скласти кросворд із назв гірських порід і мінералів (формат А4, можливе комп’ютерне виконання).

• Принести контурні карти.

Додатковий матеріал до уроку

• У південно-східній частині Подільської височини є невисокі вапнякові пасма з мальовничими вершинами. Це залишки давнього тропічного Сарматського моря. Його хвилі плюскотіли тут у неогеновому періоді кайнозойської ери, десь 20–25 млн років тому. Під час горотворення

в Карпатах море відступило, а рештки його органічного світу стали основою для утворення величезних прибережних коралових рифів, що звуться товтрами. Подільські Товтри — унікальна пам’ятка геологічного минулого, подібної якій немає в усій Європі. Головне їх пасмо завширшки від 2–3 до 10–12 км простягається приблизно на 200 км, перетинаючи Поділля від селища Підкаменя на Львівщині до Кам’янця-Подільського. В середньому товтрове пасмо підноситься над довкіллям на 50–70 м. Окремі вершини вздовж каньйоноподібних долин Дністра сягають 100–150 м. За надзвичайну мальовничість, за напоєну пахощами медоносів повітря цю місцевість називають Медоборами.

Міцні товтрові вапняки Медоборів здавна використовуються як сировина для асфальтових і цементних заводів. З білого медоборського каменю споруджено давньоруську фортецю в Старому Збаражі, а також сотні сіл і міст, зокрема квартали відродженого після Великої Вітчизняної війни Тернополя.

• Найбільше враження на всіх, хто приїздить до Канева, справляє напрочуд дивний рельєф навколишньої місцевості. Побачене тут раптово переносить нас з рівнини у справжнісінькі гори. Ці гори не позначені на картах, але Канівські гори — явище унікальне для всієї Східноєвропейської рівнини. Місцевість тут набуває гірського вигляду завдяки своєму окраїнному географічному положенню на стику Придніпровської височини та однойменної низовини, що розмежовані долиною Дніпра. Загальна довжина Канівських гір — 75 км, максимальна ширина — 35 км. Кілька мільйонів років тому на території Канівських гір котило хвилі море. В його осадових відкладах збереглися рештки вимерлих тварин: молюсків, іхтіозаврів, плезіозаврів, велетів-китів, акул, морських раків. На берегах моря росли пальми, фікуси, евкаліпти, янтарні сосни. Близько 260 тис. років тому територія була захоплена дніпровським льодовиком, який насувався з півночі. Ймовірно, що саме льодовик насунув більш давні породи на молоді. У лесових і піщаних відкладах Канівських гір трапляються кістки мамонта, знайдені також кістки шерстистого носорога, велетня-оленя, зубра, печерного ведмедя тощо. Канівські гори є справжнім музеєм під відкритим небом, тому тут створений заповідник, де працюють вчені геоморфологи, палеонтологи, геологи, біологи та ін.

• Чимало природних кам’яних утворень є в пустелі Арізона (США), у так званій Долині пам’ятників. На північному сході штату Вайомінґ (США) є одна з найвиразніших природних скульптур — «Башта

диявола». Її навіть зображено на поштовій марці. Це округла брила діаметром близько 250 м з червоного порфіру заввишки 240 м. Існує думка, що «Башта диявола» є залишком давнього геологічного утворення або вулкана.

• Унікальний заповідник «Балансуюче каміння» розташований поблизу Хараре — столиці африканської країни Зімбабве. Великі зодчі — вітер, волога та різкі перепади температур так дивовижно обробили місцеві скелі, що кожна з них, будучи монолітом, виглядає так, ніби складається з окремих брил. Ці багатотонні брили утворюють неповторні форми — гриби, піраміди, арки та ін.

• Найвищий діючий вулкан Європи — Етна (3323 м) є справжньою природною копальнею: під час виверження в 1983 р. щодня з надр Землі надходило 2,5 кг золота, 9 кг срібла, а також багато цинку, олова, ртуті.

• Вулкан Ґалерас в Колумбії під час виверження щодоби «випльовує» близько півкілограма золота. Він посідає перше місце у світі серед вулканів-«виробників» цього благородного металу, але розкидає золото на велику відстань, що робить його видобування економічно невигідним.

• Вулкан Ебеко, що діє на Курильських островах, можна порівняти з металургійним заводом. Річка Юр’єва, що витікає з розщілини в ньому, за добу виносить з його надр вглиб океану 35 тонн заліза та 60 тонн алюмінію

 

 

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків географії 6 клас | Додав: uthitel (10.11.2012)
Переглядів: 3549 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]