Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків географії 10 клас


Урок 4 Типологія держав
Урок 4
Типологія держав
Мета: ознайомити із поняттями «тип країни», «типологія», сприяти розумінню особливостей сучасної соціально-економічної типології; розвивати вміння визначати тип країн світу, користую¬чись картами атласа, характеризувати країни, використовуючи не-текстові документи (таблиці); виховувати зацікавленість сучасним світом, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньо¬му відбуваються.
Обладнання: політична карта світу, атласи, роздавальні мате¬ріали (таблиці).
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Прийом «Географічна розминка»
Не користуючись картою, назвіть:
• федеративні держави світу;
• найбільші за площею держави світу;
• країни з монархічною формою правління;
• пострадянські країни з перехідною економічною системою;
• приклади острівних, півострівних країн.
ІII. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Країни світу різняться між собою не тільки формами правлін¬ня, державного устрою політичними та економічними системами. Різноманітність країн сучасного світу вимагає їх класифікації, тоб¬то наукового розподілу на групи за певними ознаками з метою їх порівняльного вивчення. Можна скласти класифікацію за одним критерієм, а можна — за сукупністю певних ознак.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підходи до виділення певних груп країн
За кількістю населення виділяють найбільші країни (з населен¬ням понад 100 млн осіб: Китай, Індія, США, Індонезія, Бразілія, Пакистан, Банґладеш, Ніґерія, Росія, Японія, Мексика — всього 11 країн світу), великі країни (40–100 млн осіб, наприклад: Німеч¬чина, Велика Британія, Україна), середні країни (20–40 млн осіб, наприклад: Іспанія, Аргентина, Румунія), малі країни (1,5–20 млн осіб, наприклад: Казахстан, Нідерланди), дрібні країни (менше за 1,5 млн осіб, наприклад: Андорра, Ліхтенштейн, Тувалу).
За географічним положенням країни поділяють на континен¬тальні, які не мають прямого виходу до моря, та приморські.
За структурою господарства розрізняють країни аграрні, аграрно-індустріальні, індустріально-аграрні, індустріальні та постіндустріальні. В аграрних країнах провідною галуззю є сіль¬ське господарство (Лаос, Свазіленд).
2. Типологія країн за рівнем соціально-економічного розвитку
Економічна потужність держави, ефективність використання її потенціалу, рівень розвитку науки і техніки та життя населен¬ня — головні критерії, які визначають місце країн у світі. В основі такої типології лежать показники валового внутрішнього продукту (ВВП) або валового національного продукту (ВНП).
Завдання 1. Проаналізуйте таблицю «Десятка провідних кра¬їн світу за загальним обсягом ВВП» та визначте: а) в якому регіо¬ні світу знаходиться більшість країн-лідерів за загальним розмі¬ром ВВП; б) яка частка ВВП світу припадає на десятку провідних країн.
Десятка провідних країн світуза загальним обсягом ВВП, трлн дол. (2008 р.)

Місце у світі Країна ВВП
1 США 14,6
2 Китай 8,1
3 Японія 4,5
4 Індія 3,3
5 Німеччина 2,9
6 Велика Британія 2,3
7 Росія 2,2
8 Франція 2,1
9 Бразілія 2,0
10 Італія 1,8
Весь світ 70,7

2007 року ВВП, розрахований за паритетом купівельної спро¬можності в Україні, складав 355,7 млрд дол. США (згідно з офіцій¬ним курсом гривні до долара 29-е місце у світі).
Завдання 2. Проаналізуйте таблицю «Десятка провідних країн світу за показником ВВП на душу населення» та поясніть причини відмінностей з попередньою таблицею.

Десятка провідних країн світуза показником ВВП на душу населення,
тис. дол (2008 р.)

Місце у світі Країна ВВП
1 Ліхтенштейн 118
2 Катар 101
3 Люксембурґ 85
4 Бермудські острови 70
5 Кувейт 61
6 Норвеґія 58
7 Бруней 54
8 Сінґапур 53
9 США 48
10 Ірландія 48

Результати аналізу дозволяють дійти висновку, що на підставі лише одного показника типологія країн за соціально-економічним розвитком не є об’єктивною, тому більшість науковців використо¬вують декілька показників, як економічних, так і соціальних.
В українській соціально-економічній географії типології різ¬них авторів дещо відрізняються одна від одної. Але всі вони побудо¬вані на основі аналізу низки показників, як-от: обсяг і структура ВВП, структура зайнятості населення, рівень урбанізації, освіти, медицини тощо.
Завдання 3. Проаналізуйте зміст таблиці «Типологія країн» та визначте:
а) розміщення світових «економічних ядер» розвитку;
б) відмінності даної типології від змісту попередніх таблиць, причини відмінностей.
Типологія країн (за С. Г. Коберніком)

Типи країн Підтипи країн Країни Особливості
І. Високорозвиненікраїни(74 % ВВП світу) 1. Головні країни (країни «Великої сімки») США,Японія,ФРН,Велика Британія, Франція,Італія, Канада Вирішальний вплив на світову економіку та політику
2. Індустріально розвинені країни Західної Європи(15 країн) Швеція, Норвеґія, Фінляндія, Данія,Бельґія, Нідерланди, Люксембурґ, Іспанія,Швейцарія, Австрія,
країни-«карлики» Високий рівень розвитку, вузька спеціалізація, значна роль банківської справи і туризму
3. Країнипереселенсько¬го капіталізму Південна Африка, Австралія,Нова Зеландія, Ізраїль,Канада Високі прибутки, високий рівень індустріалізації, аграрно-сировинна спеціалізація
4. Країни середнього розвитку Ісландія, Ірландія, Портуґалія, Греція,Польща,Чехія, Словаччина, Латвія,Литва, Естонія і т. ін. Індустріально аграрні, техноло-гічна і фінансова залежність від високорозвине¬них країн,туризм
ІІ. Країни,що розви-ваються 1. Нові індустріальні країни (НІК, «далекосхідні тигри») Сінґапур, Індонезія, Малайзія, Мексика, Бразілія, Аргентина Високі темпи економічного зростання, дешева робоча сила, залежність від іноземного капіталу

Типи країн Підтипи країн Країни Особливості
ІІ. Країни,що розви-ваються(продовження) 2. Нафтодобувні країни Саудівська Аравія, Оман, Кувейт, ОАЕ, Бруней, Катар, Ірак, Іран, Лівія і т. ін. Відносно високі прибутки, залежність від коливання цін на енергоносії
3. Дрібні острови Багамські острови, Барбадос, Бахрейн, Сейшельські острови Відносно високі прибутки за рахунок розвитку туризму і банківської сфери
4. Країни середніх можливостей Країни Латинської Америки, Північної Африки, Азії Значний економічний потенціал, переважно аграрна спеціалізація, фінансова залежність
5. Найменш роз-винені країни Чад, Ефіопія, Малі, Афганістан, Бутан, Камбоджа і т. ін. Аграрно-сировинна спеціалізація, безробіття,голод
ІІІ. Країниз перехід¬ною еконо¬мікою Колишні республіки СРСР (без країн Балтії); окремі країни Центральної Європи, Монголія Перехід від планової до ринкової економіки
ІV. Країниплановоїекономіки Китай, В’єтнам З елементами ринкової економіки
КНДР, Куба Централізоване планування та «урівнялівка»
Для визначення соціально-економічного статусу країн в ООН останнім часом використовується індекс розвитку людського по¬тенціалу (ІРЛП). Цей показник акумулює три складові соціально-економічного розвитку: середня тривалість життя, рівень освіти та скоригований щодо купівельної спроможності реальний ВВП на душу населення. Індекс був розроблений 1990 року пакистанським економістом Махбубом ель Хаком і використовується з 1993 року ООН у щорічному звіті. ІРЛП має значення від 0 до 1. Країни поді¬лено на три категорії: з високим ІРЛП (понад 0,8), із середнім ІРЛП (0,5–0,8), із низьким ІРЛП (менш 0,5). Найвищі показники ІРЛП мають такі країни, як Ісландія, Норвеґія, Австралія, Канада, Ір¬ландія, Швеція, Швейцарія, Японія, Нідерланди, Франція, Фін¬ляндія.
1993 року Україна посідала 45 місце, в 1999 р. — 91, в 2007 — 76 (0,788), поряд з Колумбією та Самоа. Середньосвітовий показник ІРЛП складає 0,716.
Основним критерієм Світового банку при класифікації країн за рівнем їх економічного розвитку є розмір валового національного до¬ходу (НД) на одну особу. Виділяють три групи країн: з низьким, се¬реднім та високим рівнем доходів на одну особу (розвинені країни).
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Питання для обговорення
• Які показники соціально-економічного розвитку є найбільш важливими при встановленні типу країни? Доведіть це на кон¬кретних прикладах.
• Чи існує залежність між розміром території країни та рівнем її економічного розвитку? Доведіть свою думку на конкретних прикладах.
• Чому деякі країни, де прибутки населення високі (наприклад, Саудівська Аравія, Катар, Кувейт), відносять до країн, що роз¬виваються?
• З якою метою в ООН щорічно встановлюють рейтинги країн за різними економічними показниками?
VI. Підсумок уроку
• З метою вивчення процесів, які відбуваються в сучасному світі, країни групують за різними ознаками: площею території, кіль¬кістю населення, географічним положенням, структурою гос¬подарства, рівнем соціально-економічного розвитку тощо.
• Типології країн світу за рівнем соціально-економічного розвитку відображають підсумки їхнього розвитку на сучасному істо¬ричному етапі
• У сучасному світі відбувається поглиблення диференціації кра¬їн на відносно невелику, але економічно потужну групу лідерів і велику групу слаборозвинених країн.
VII. Домашнє завдання
1. Підручник, опрацювати § __.
2. Позначити на контурній карті країни «Великої сімки».
3. Об’єднатися в групи, підготувати повідомлення (схеми, табли¬ці, плакати, мультимедійні презентації) про міжнародні орга¬нізації (випереджальне завдання).

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків географії 10 клас | Додав: uthitel (01.11.2012)
Переглядів: 5629 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]