Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 9 клас


Урок 59 Тема. Ембріональний розвиток. Вагітність і пологи

Урок 59

Тема. Ембріональний розвиток. Вагітність і пологи

 Цілі уроку: ознайомити учнів з основними етапами ембріонального розвитку людини, розповісти про особливості періоду вагітності та пологи у людини.

Обладнання й матеріали: таблиця зі схемою розвитку людини.

Базові поняття й терміни: зародок, плід, імплантація зародка, зародкові оболонки, плацента, пологи, вагітність, різнояйцеві близнюки, однояйцеві близнюки.

Концепція уроку

Розглянути основні етапи ембріонального розвитку людини; дати визначення поняттям «зародок» і «плід»; пояснити, які зміни відбуваються у зародка і плода на різних етапах розвитку; ознайомити учнів з особливостями будови зародкових оболонок та будовою й функціями плаценти; розглянути механізми появи близнюків; ознайомити учнів з особливостями періоду вагітності; звернути їхню увагу на фактори, які можуть порушувати перебіг вагітності та спричиняти появу порушень в організмі ембріона.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Що таке менструальний цикл?

2. Яка середня тривалість менструального циклу?

3. Як відбувається процес запліднення? III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вагітність

Вагітність — це фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини й розвитком зародка і плоду.

Ознаки вагітності: посилення виділення гормонів яєчників, а потім плаценти; припинення менструацій; збільшення розмірів матки; збільшення молочних залоз; посилення обміну речовин; сонливість; нудота (токсикоз) тощо. Вагітність у жінки триває 270–280 днів.  Значні зміни відбуваються в матці: збільшуються її розміри не

тільки за рахунок розтягнення стінок, але й за рахунок збільшення маси м’язів; інтенсивно розвивається сітка великих і дрібних судин, що несуть кров до плаценти. Дихання стає глибше, що забезпечує більш повне насичення крові киснем. Нирки працюють з підвищеним навантаженням, виводячи продукти обміну не тільки матері, але й плоду. Активується утворення в кістковому мозку еритроцитів, збільшується кількість крові, розширюються кровоносні судини, підсилюється газообмін. Для забезпечення нормального функціонування органів і систем організму вагітної, сприятливих умов для розвитку плоду необхідна підвищена кількість поживних речовин та кисню. Стан здоров’я вагітної та її поведінка, особливо в перші тижні вагітності, коли відбувається закладка органів і тканин плоду,

багато в чому визначають характер протікання вагітності, подальший розвиток плоду і здоров’я майбутньої дитини. Будь-яке захворювання вагітної, неправильне харчування, порушення режиму, прийом деяких ліків без призначення лікаря, паління й уживання алкогольних напоїв можуть вплинути на перебіг вагітності та плід.

Особливості зародкового періоду онтогенезу

Зародковий розвиток людини має декілька етапів: дроблення, утворення зародкових листків і оболонок, утворення тканин (гістогенез) і органів (органогенез). Через чотири-п’ять днів після запліднення одношаровий зародок з порожниною всередині потрапляє до порожнини матки. Після цього поділ клітин значно прискорюється. Протягом двох днів зародок вільно розташований у матці, а потім (приблизно на сьомий день після запліднення) занурюється в її слизову оболонку й прикріплюється до неї. Цей процес називається імплантацією.

Починається зародковий період внутрішньоутробного розвитку. Спочатку формуються три зародкові оболонки і три зародкові листки. Зародкові оболонки формуються із частини клітин зародка. Зовнішня оболонка має ворсинки з капілярами. Через ворсинки зародок живиться й дихає. Внутрішня оболонка тонка і прозора, вона утворює міхур, порожнина якого заповнена плідною водою, що захищає зародок від механічних ушкоджень. Зовнішня й середня оболонки беруть участь в утворенні плаценти разом зі слизовою оболонкою матки. Плацента — дитяче місце — це орган, що зв’язує плід з організмом матері під час внутрішньоутробного розвитку. На 10–14-й день після запліднення клітини зародка розщеплюються на зародкові листки, з яких потім утворюються всі органи і тканини. Із зовнішнього листка (ектодерма) формується епітеліальна тканина (шкіри, слизових оболонок, дихальних і травних шляхів) та нервова система. Із внутрішнього листка (ентодерма) — внутрішні органи (серце, легені, кишечник). Із середнього листка (мезодерма) розвиваються сполучна та м’язова тканини (скелет, скелетні м’язи), печінка, нирки. Після імплантації починається плодовий період внутрішньоутробного розвитку. Плодом називають організм починаючи з 9-го тижня внутрішньоутробного розвитку й до моменту народження.

Плід має своє навколишнє середовище, яке складається з плодових оболонок, або плодового міхура, навколоплідних вод і пуповини. Плодові оболонки, або плодовий міхур, — це особливі оболонки, що оточують плід у вигляді мішка. Вони виконують функцію механічного захисту плоду. Навколоплідні води заповнюють простір між плодом і внутрішньою плодовою оболонкою. Вони забезпечують механічний захист, рух і розвиток плоду. Пуповина у вигляді шнуроподібного органа йде від плаценти і з’єднує плід з материнським організмом. Завдяки їй відбувається живлення й дихання плода. Пологи

Пологи — це фізіологічний процес, яким закінчується вагітність, вихід з тіла матері зрілого плоду й посліду (плаценти та зародкових оболонок). Родовий акт забезпечується в основному родовими зганяючими силами, які включають: 1) скорочення м'язів матки, що періодично повторюються, — перейми; 2) ритмічні скорочення м'язів черевного преса, які приєднуються до перейм, — потуги. Перейми є основною зганяючою силою під час пологів. Завдяки їм розкривається шийка матки, без чого неможливе зганяння плода й посліду з порожнини матки. Після розкриття шийки матки до перейм приєднуються потуги (скорочення посмугованих м'язів черевного преса й діафрагми). Процес зганяння плода є результатом одночасної дії обох родових сил. Перейми також сприяють відокремленню від стінок матки плаценти і зганянню посліду. Перейми виникають мимовільно, роділля не може керувати ними за власним бажанням. Вони настають періодично, проміжки між переймами називають паузами. Виділяють три періоди пологів: перший — період розкриття, другий — період зганяння, третій — послідовий. Період розкриття починається з першими регулярними переймами й закінчується повним розкриттям зовнішнього зіва шийки матки. Період зганяння — з моменту повного розкриття шийки матки до народження дитини. Послідовий період — з моменту народження дитини до зганяння посліду.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1. Що таке вагітність?

2. Навіщо потрібні зародкові оболонки?

3. Навіщо потрібна плацента?

4. Що таке пологи? V. Домашнє завдання

 

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків біології 9 клас | Додав: uthitel (22.01.2013)
Переглядів: 7334 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]