Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 8 клас |
Тема. Загальна характеристика класу Плазуни Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності плазунів. Обладнання і матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Внутрішня будова ящірки». Базові поняття і терміни уроку: рептилії, рогові лусочки, пластини, панцир, линька, кісткове піднебіння, трикамерне серце з неповною перегородкою, дихальні шляхи, гортань, трахея, бронхи, грудна клітка, кора головного мозку, тазові нирки. Концепція уроку Ознайомити учнів з головним особливостями класу Плазуни. Звернути увагу на повний перехід до наземного способу життя і пов’язані з ним зміни в будові організму. Як характерну ознаку класу розглянути наявність двох кіл кровообігу (малого й великого), трикамерного серця з неповною перегородкою і водонепроникних зовнішніх покривів. Указати на розвиток слинних залоз, які виділяють травні ферменти, і півкуль головного мозку. Відзначити зміни у видільній системі (тазові нирки), а також наявність внутрішнього запліднення. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Назвіть характерні ознаки класу Земноводні. Як улаштовані органи дихання земноводних? Як улаштована кровоносна система земноводних? Як улаштована видільна система земноводних? Розповідь з елементами бесіди Особливості зовнішньої будови плазунів Форма тіла й розміри Тіло рептилій має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, які можуть редукуватися. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки й хвіст. Чітко виражена шия. У черепах розвивається зовнішній скелет — панцир. Особливості внутрішньої будови плазунів Опорно-рухова система До складу скелета входять череп, хребет і скелет кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Формується справжня грудна клітка (відсутня у змій), що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і має таку саму будову, як у земноводних. М’язова система плазунів характеризується більшою, ніж у земноводних, диференціацією та розвитком міжреберної мускулатури. Травна система Травний тракт плазунів включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. На дні ротової порожнини розташований язик. Зуби є в більшості рептилій. Вони приростають до країв кісток, на яких розташовані (виняток — крокодили, їхні зуби сидять в альвеолах). У черепах і крокодилів є кісткове піднебіння, що відокремлює ротову порожнину від носоглоткових ходів. Шлунок добре виражений. У кишечнику виділяють тонку, товсту й пряму кишки. На межі між тонкою й товстою кишками розташована сліпа кишка. До травних залоз рептилій належать слинні залози, печінка (має жовчний міхур) і підшлункова залоза. Дихальна система Орган дихання плазунів — легені. Форма легень, як і в амфібій, мішкоподібна, але внутрішня порожнина значно менша. Від стінок легені відходить складна мережа перегородок, що ділить її порожнину на безліч комірок. Крім легенів до органів дихання належать гортань, трахея і бронхи. Кровоносна система Серце більшості рептилій трикамерне, складається з двох передсердь і одного шлуночка. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. У шлуночку є неповна перегородка. У крокодилів ця перегородка повна. Є дві дуги аорти (права й ліва). Видільна система Представлена тазовими нирками, сечоводами й сечовим міхуром. У деяких видів (крокодили, змії) сечовий міхур недорозвинений. Нервова система Центральна нервова система складається з тих же частин, що й нервова система земноводних, але півкулі переднього мозку й мозочок більш розвинені. Органи чуттів Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіка й мигальна перетинка. У змій і геконів повіки зрощені та прозорі. Форма рогівки опукла, а кришталика — лінзоподібна. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою, а також зміни форми кришталика. Орган слуху складається із середнього й внутрішнього вух, у середнім вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротовою порожниною сполучається євстахієвою трубою. Є органи дотику, нюху, смаку та шкірно-м’язового чуття. У ямкоголових змій є органи, що відчувають тепло на відстані. III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Чим відрізняються дихальні системи земноводних і плазунів? Чим відрізняються кровоносні системи земноводних і плазунів? Чим відрізняються травні системи земноводних і плазунів? Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів Чим опорно-рухова система черепах відрізняється від таких же систем інших плазунів? (Для прикріплення рухових м’язів використовується зовнішній панцир) Порівняйте покриви тіла в різних груп рептилій. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 7905 | |
Всього коментарів: 0 | |