Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 8 клас


УРОК № 36 Тема. Загальна характеристика класу Земноводні

УРОК № 36

Тема. Загальна характеристика класу Земноводні

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності земноводних.

Обладнання і матеріали: вологий препарат «Внутрішня будова жаби», скелет жаби або ропухи, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Надклас Риби. Клас Хрящові риби», «Тип Хордові. Надклас Риби. Клас Кісткові риби».

Базові поняття і терміни уроку: амфібії, легені, трикамерне серце, два кола кровообігу, шкірні залози, кістки кінцівок та їхніх поясів, шкірне дихання,  метаморфоз.

Концепція уроку

Ознайомити учнів з головними особливостями класу Земноводні. Звернути увагу на амфібійний спосіб життя та пов’язані з ним зміни в будові організму. Як характерну ознаку класу розглянути наявність двох кіл кровообігу (малого й великого), трикамерного серця, вільних кінцівок і метаморфоз у процесі розмноження. Указати на наявність зовнішнього запліднення в більшості представників класу.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Назвіть характерні ознаки класу Кісткові риби.

Як улаштовані покриви тіла риб?

Як улаштовані органи дихання риб?

Як улаштована кровоносна система риб?

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

Хто такі земноводні?

Холоднокровні хребетні з чотирма кінцівками (у деяких видів кінцівки редукуються). Більшість представників пристосовані дожиття на межі між водою й суходолом. Є виключно водні й переважно наземні форми, деревні й рийні види. Віддають перевагу  теплому клімату, у солоних водах не зустрічаються. За несприятливих умов можуть упадати в сплячку. Харчуються майже винятково тваринними організмами, лише личинки безхвостих амфібій живляться рослинами. Деякі види отруйні.

Головні прогресивні ознаки класу Земноводні

Розвиток легеневого дихання. Поява малого кола кровообігу і трикамерного серця.

Утворення п’ятипалої кінцівки наземних хребетних. Ускладнення будови органів зору і слуху та їхня адаптація до умов наземного середовища.

Особливості зовнішньої будови земноводних

Форма тіла й розміри

Тіло земноводних сплюснене в спинно-черевному напрямку, має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, що закінчуються пальцями. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст (у деяких земноводних редукований).

Покриви тіла

Представлені гладенькою шкірою, що багата на слизові залози. У деяких видів є отруйні залози.

Дихальна система

Органами дихання більшості дорослих земноводних є легені та шкіра. Легені — парний орган мішкоподібної форми з тонкими, ніздрюватими стінками. На личинковій стадії дихання здійснюється з допомогою зовнішніх зябер. У деяких видів зовнішні зябра

зберігаються й у дорослому стані (при цьому легені не розвиваються). Зустрічаються й представники, що не мають у дорослому стані ні легень, ні зовнішніх зябер. У них газообмін здійснюється з допомогою шкірного і глоткового (через слизову ротоглоткової порожнини) дихання. У зв’язку з відсутністю грудної клітки легеневе дихання здійснюється з допомогою ротоглоткової порожнини. Коли ніздрі відкриті, дно порожнини опускається, при цьому повітря засмоктується всередину. Потім ніздрі закриваються, дно порожнини піднімається, і повітря проштовхується в легені.

Опорно-рухова система

До складу скелета входять череп, хребет і скелет кінцівок. Череп складається в основному з хрящових кісток. У хребті виокремлюють шийний, тулубовий, крижовий і хвостовий відділи. Скелеткінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів. Типова будова передньої кінцівки хребетних: плече (плечова кістка), передпліччя (ліктьова і променева кістки), кисть (кістки зап’ястка, п’ястка й фаланги пальців). Типова будова задньої кінцівки хребетних: стегно (стегнова кістка), гомілка (велика й мала гомілкові кістки), стопа (кістки передплюсни, плюсни й фаланги пальців). До поясу передніх кінцівок входять лопатки, воронячі кістки та ключиці. До поясу задніх кінцівок входять зрослі сідничні, клубові й лобкові кістки. М’язова система земноводних характеризується розвитком потужної та складно організованої мускулатури вільних кінцівок, значним диференціюванням мускулатури тіла й порушенням характерної для риб сегментації мускулатури.

Травна система

Травний тракт земноводних включає ротоглоткову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. На дні ротової порожнини розташований язик. Зуби дрібні, конусоподібні. Деякі види не мають зубів на кістках щелеп. Під час ковтання проштовхуванню харчової грудки в стравохід допомагають очні яблука, які відокремлені від ротоглоткової порожнини лише тонкою слизовою оболонкою й можуть трохи втягуватися всередину. Шлунок слабко виражений. У кишечнику виділяють тонку, товсту і пряму кишки.

До травних залоз амфібій належать слинні залози (їхні секрети лише змочують їжу, але не впливають на неї хімічно), печінка (має жовчний міхур) і підшлункова залоза.

Кровоносна система

Серце всіх амфібій трикамерне, складається з двох передсердь і одного шлуночка. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. Від легеневих артерій відходять шкірні артерії, що несуть венозну кров до шкіри для окиснення. У всіх личинок амфібій і дорослих особин, що зберігають зябра, будова кровоносної системи аналогічна будові кровоносної системи риб.

Видільна система

Такі ж нирки, як і в риб. Є сечовий міхур, що не сполучений із сечоводами й бере участь у регуляції концентрації солей в організмі.

Нервова система

Центральна нервова система складається з тих же частин, що й нервова система риб, але передній мозок більш розвинений, а мозочок розвинений менше. У передньому мозку з’являються великі півкулі.

Органи чуттів

Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіка й мигальна перетинка. Форма рогівки опукла, а кришталика — лінзоподібна. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою.

Орган слуху влаштований складніше, ніж у риб. Є середнє і внутрішнє вуха, у середньому вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротоглотковою порожниною зв’язана євстахієвою трубою. У безногих і хвостатих земноводних барабанна перетинка й барабанна порожнина відсутні, але слухова кісточка добре розвинена. Є органи дотику й нюху. У личинок зберігається бічна лінія.

III. Лабораторна робота № 12

«Порівняння скелетів земноводних та риб»

Цілі: порівняти особливості будови скелета земноводних та риб, у висновках зазначити, які відмінності у будови скелета земноводних порівняно з рибами є ознаками їх пристосованості до життя на суші.

Обладнання та матеріали: постійні препарати скелетів земноводного і кісткової риби, лупа ручна, інструктивна картка для виконання роботи, підручник.

Хід роботи

1. Розглянути постійні препарати скелетів земноводного та риби. Визначити форму їхнього тіла.

2. Знайти відділи скелета обох тварин.

3. Розглянути черепи обох скелетів, знайти риси схожості й відмінності.

4. Розглянути будову хребта, визначити, на які відділи він поділяється у риб і земноводних.

5. Розглянути пояси передніх і задніх кінцівок обох скелетів, знайти риси схожості й відмінності.

6. Знайти і порівняти кістки передніх і задніх кінцівок обох скелетів, знайти риси схожості й відмінності.

7. Намалювати в зошиті схему будови обох скелетів, позначити на ній відділи скелета.

8. Зробити висновок і записати його в зошит.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків біології 8 клас | Додав: uthitel (11.01.2013)
Переглядів: 10813 | Рейтинг: 1.2/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]