Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 8 клас


УРОК № 31 Тема. Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби

УРОК № 31

Тема. Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності хрящових риб.

Обладнання і матеріали: вологі препарати ланцетника, таблиця «Тип Хордові. Надклас Риби. Клас Хрящові риби», зображення хрящових риб.

Базові поняття і терміни уроку: щелепи, парні плавці, клоака, бризкальця, рило, лусочки, зуби, хрящ, спіральний клапан, травні залози, цідильний апарат, нирки, головний мозок, спинний мозок, очі, внутрішнє вухо, півколові канали, бічна лінія.

Концепція уроку

Ознайомити учнів із загальними особливостями будови риб. Розповісти про найбільш прогресивні ознаки риб. Пояснити їхнє значення і послідовність виникнення. Звернути увагу на роль щелеп у розвитку групи. Указати на значення парних плавців для плавання риб. Описати основні способи плавання. Ознайомити учнів з головними особливостями класу Хрящові риби. Звернути увагу на наявність хрящового скелета і черепа зі щелепами. Як характерну ознаку класу розглянути наявність на шкірі примітивних лусок, які перетворюються на зуби. Указати на тісний зв’язок органів дихання і травлення, більш

складну, ніж у головохордових, будову видільної та нервової систем, розвиток органів чуттів, а також на наявність внутрішнього

запліднення.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Які характерні ознаки типу Хордові ви знаєте?

Як улаштовані травна й дихальна системи головохордових?

Як улаштована нервова система головохордових?

Як улаштована кровоносна система головохордових?

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

Хто такі риби?

Риби — це водні хребетні, що мають парні грудні й черевні плавці. Їхня шкіра вкрита лускою або гола. Виділяють чотири основні типи луски в риб (плакоїдний, ганоїдний, циклоїдний та

ктеноїдний). Скелет риб хрящовий або кістковий. Залежно від складу скелета виділяють два класи риб — Хрящові риби й Кісткові риби. Основний орган дихання риб — зябра. У кровоносній системі риб одне коло кровообігу. Їхнє серце двокамерне, має передсердя і шлуночок. Видільна система представлена тулубовими нирками. Запліднення в риб зовнішнє або внутрішнє. У головному мозку риб особливо добре розвинені середній мозок і мозочок.

У риб є такі органи чуттів: органи зору, слуху, нюху, смаку, дотику й бічна лінія. Бічна

лінія — це заглиблений канал, що проходить усередині шкіри з боків тіла і сполучається із зовнішнім середовищем короткими поперечними канальцями. З її допомогою риби сприймають найменші коливання води. Крім Хрящових і Кісткових риб існував ще один клас — Панцирні риби. Вони були дуже поширені в девонському періоді й цілком вимерли в кам’яновугільний період. Ці риби вели в основному придонний спосіб життя. Їхній голова й передня частина тіла були вкриті кістковим панциром з окремих пластин.

Основні прогресивні ознаки риб

Поява черепа і парних плавців. Розвиток зубів і щелепного апарата. Більш чітка диференціація органів травної системи. Ускладнення будови нервової системи й прогресивний розвиток органів чуттів. З перелічених прогресивних ознак риб найбільш важливими для їхньої еволюції були розвиток парних плавців і поява щелепного апарата. Поява парних плавців істотно поліпшила плавальні здатності риб, а розвиток щелепного апарата і зубів дозволив перейти до харчування більшими за розміром організмами. Це, у свою чергу, стимулювало розвиток більш складного травного тракту для перетравлювання здобичі й розвиток нервової системи для її вполювання. Щелепи риб утворилися із зябрових дуг, одна з яких стала щелепами, а друга забезпечила їх прикріплення до черепа. Парні плавці виникли як бічні складки тіла, що забезпечують кращу керованість тіла риби під час маневрування. Для опори передніх (грудні плавці) і задніх (черевні плавці) складок розвинулися грудний і тазовий пояси кінцівок відповідно. Плавання риб може здійснюватися трьома основними способами:

-           з допомогою рухів грудних, спинного й анального плавців (місяць-риба);

-           з допомогою хвилеподібних рухів, що створюються задньою половиною тіла (скумбрія);

-           з допомогою хвилеподібних рухів усього тіла (вугри).

Повідомлення учнів

Акули й скати.

Хто такі хрящові риби?

Морські хребетні тварини з хрящовим скелетом. Мають парні плавці, розташовані в горизонтальній площині. Зябрових кришок і плавального міхура немає. Характерною ознакою класу є внутрішнє запліднення. Хижаки або фільтратори. Представниками

класу є акули, скати й химери. Деякі види акул можуть нападати на людину. Серед скатів є отруйні види, а також види, що генерують електричний струм. Деякі види вживаються в їжу. Шкіра може використовуватися в промисловості.

Особливості зовнішньої будови хрящових риб

Форма тіла й розміри

Тіло хрящових риб рибоподібне, видовжене або сплощене, має двобічну симетрію. Розміри тіла — від кількох сантиметрів до 20 м. Тіло розділене на голову, тулуб і хвіст. Є парні (грудні й черевні) й непарні (спинні) плавці. Зяброві щілини (п’ять-сім пар) розташовані відкрито.

Покриви тіла

Представлені гладенькою шкірою, вкритою примітивними лусочками (плакоїдна луска). Епідерміс утворює велику кількість одноклітинних залоз (слизових і білкових).

Особливості внутрішньої будови хрящових риб

Опорно-рухова система

Скелет у хрящових риб утворений із хряща. Хорда є лише в зародків. До складу скелета входять череп, хребет і скелет плавців. У черепі є щелепи й зяброві дуги. М’язи хрящових риб представлені двома головними мускулами, розташованими вздовж тіла й розділеними перегородкою зі сполучної тканини на окремі сегменти. Розвинені також м’язи глотки та м’язи, що управляють рухом плавців.

Травна система

Травний тракт хрящових риб включає такі відділи: ротову порожнину, глотку, стравохід, шлунок і кишечник. Кишечник відкривається в клоаку. Клоака — розширення прямої кишки, в яке відкриваються протоки статевих залоз і сечовід. У зв’язку з невеликою довжиною кишечнику для збільшення ефективності травлення у ньому є спіральний клапан (виріст стінки кишечнику). Слинні залози відсутні. Зуби численні. У процесі еволюції вони розвинулися з примітивних шкірних лусок. Травними залозами є печінка і підшлункова залоза.

Дихальна система

Основним органом дихання хрящових риб є зябра. Зяброві пелюстки мають форму пластин і прикріплені до дуг по всій своїй довжині. Зяброві щілини розташовані відкрито, їх налічується п’ять-сім штук (у химер зяброві щілини прикриті шкірною складкою). Дихання переважно здійснюється за рахунок рухів зябрових дуг, що створюють розрідження в зябровій порожнині.

Кровоносна система

Кровоносна система замкнена, є одне коло кровообігу. Серце двокамерне, складається з передсердя і шлуночка. Через нього проходить лише венозна кров. Від серця кров надходить до зябер, де й відбувається газообмін.

Видільна система

Представлена тулубовими нирками. Сечоводи відкриваються в клоаку.

Нервова система

Головний мозок хрящових риб відносно великий. Добре розвинені середній мозок, мозочок і довгастий мозок.

Органи чуттів

Органи зору — очі, що мають плоску рогівку і кулястий кришталик. Органи слуху представлені лише внутрішнім вухом. З ними зв’язані три півколові канали, що відіграють роль органа рівноваги. Органи нюху — носові ямки, вистелені чутливим епітелієм.

Органи дотику — дотикальні тільця, розташовані по всій поверхні тіла. Органи смаку зосереджені в ротовій порожнині, але можуть зустрічатися й на інших ділянках тіла.

Бічна лінія — заглиблений канал, що знаходиться в шкірі з боків тіла й сполучається із зовнішнім середовищем короткими поперечними канальцями. Вона сприймає коливання водного середовища.

Розмноження

Статеві залози — сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Яйця великі, у них багато жовтка, вони вкриті щільною оболонкою. Для більшості хрящових риб характерно яйцеживородіння (при цьому яйця із зародками, що розвиваються, певний час, іноді аж до моменту вилуплення, залишаються в організмі матері). У деяких видів спостерігається справжнє живородіння (при цьому утворюється подоба плаценти, що забезпечує живлення зародка речовинами з крові матері).

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Назвіть характерні ознаки класу Хрящові риби.

Як улаштовані травна й дихальна системи хрящових риб?

Як улаштована нервова система хрящових риб?

Як улаштована кровоносна система хрящових риб?

Як розмножуються хрящові риби?

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Чому бічна лінія розвинена лише у водних організмів? (Вона сприймає коливання водного середовища й на суходолі непотрібна)

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків біології 8 клас | Додав: uthitel (17.11.2012)
Переглядів: 7698 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]