Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків біології 8 клас


УРОК № 14 Тема. Роль двошарових тварин у природі та їхнє значення для людини

УРОК № 14

Тема. Роль двошарових тварин у природі та їхнє значення для людини

Цілі уроку: розповісти про розмаїтість двошарових тварин; розкрити їхню роль у природі

й житті людини.

Обладнання і матеріали: таблиці «Тип Кишковопорожнинні», «Зовнішня і внутрішня будова гідри», «Розмноження гідри», вологі препарати медуз і актиній, колекція коралів,

фотографії, рисунки й таблиці із зображенням губок, муляжі або скелети губок.

Базові поняття і терміни уроку: губки, поліпи, коралові поліпи, благородні корали, актинії; медузи, морська оса, хрестовичок.

Концепція уроку

На прикладі губок і кишковопорожнинних розкрити роль двошарових тварин в екосистемах нашої планети й показати їх значення для людини. Пояснити небезпеку контактів із дуже отруйними представниками кишковопорожнинних.

 

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Які функції виконують жалкі клітини?

Які функції виконують травні клітини?

Які функції виконують проміжні клітини?

Як пересувається гідра?

Як розмножується гідра?

Які клітини розташовані в ектодермі кишковопорожнинних?

Які клітини розташовані в ентодермі кишковопорожнинних?

Що таке мезоглея?

II. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учнів про двошарових тварин та їхнє значення для людини.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Під час розгляду ролі кишковопорожнинних слід звернути увагу на такі форми їхнього існування, як медузи й поліпи. В екосистемах вони відіграють різні ролі, тому що належать до різних екологічних груп. Поліпи — донні малорухомі організми, а медузи — вільноплаваючі. Типи клітин та їх розташування у двох шарах однакові для обох форм.

У зв’язку з малорухомим способом життя поліпів їхні органи чуттів менш розвинені. Багато поліпів утворюють колонії й часто мають зовнішній або внутрішній скелет з вапняку або рогової речовини. Цей скелет виконує опорну й захисну функцію. Представниками поліпів, які не мають твердого скелета, є актинії. Медузи є рухливими формами кишковопорожнинних. У тих випадках, коли в життєвому циклі кишковопорожнинних чергуються покоління медузи й поліпа, медуза виконує функцію поширення виду. У зв’язку з більш рухливим способом життя ця форма має деякі відмітні риси. Так, у медуз значно більше розвинена мезоглея (вона забезпечує плавучість) і органи чуттів. Органи чуттів медуз представлені світлочутливими вічками й органами рівноваги — статоцистами. Серед кишковопорожнинних для людини найбільшу роль, крім коралових поліпів, відіграють дуже отруйні представники цієї групи. Більш чи менш отруйними є всі представники кишковопорожнинних (це зумовлено наявністю жалких клітин), але безпосередню небезпеку для людини становлять лише деякі з них. До таких належать медузи морська оса (живе поблизу Австралії) і хрестовичок (живе на Далекому Сході). Яскравий опис ураження людини отрутою медузи наведено в оповіданні Конан Дойля «Левова грива». Губки відіграють важливу роль в екосистемах як фільтратори. Скелети деяких губок використовують у промисловості.

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання й завдання для роботи учнів у групах

Чому двошарові тварини можуть так легко регенерувати? (Наявність великої кількості недиференційованих проміжних клітин дозволяє їм легко регенерувати після травм)

Чому у двошарових тварин немає спеціальних органів виділення? (Усі клітини тіла двошарових тварин контактують із навколишнім середовищем і можуть виділяти шкідливі продукти обміну безпосередньо назовні)

Порівняйте будову кишковопорожнинних і губок.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків біології 8 клас | Додав: uthitel (21.10.2012)
Переглядів: 4480 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]