Головна » Статті » Класному керівнику » Робота з батьками |
виступ на батьківських зборах "Психофізичний розвиток підлітків"
Психофізичний розвиток підлітків Батьківські збори Форма проведення: дискусія. Епіграф на дошці: Структура особистості підлітка... У ній немає нічого стійкого, остаточного й нерухомого. Усе в ній перехідне, усе пливе... (Л. С. Виготський) Підтеми для обговорення: 1. Важкий вік і фізичний стан учнів-підлітків. 2. Підліткова психіка. 3. Якими бачать себе підлітки. Розмову з батьками ведуть психолог і класний керівник. Варіант вступного слова Епіграфом зборів стали слова Л. С. Виготського — одного з провідних психологів XX сторіччя, якого називають Моцартом у психології. Вони дуже влучні. Розвиток підлітка — це початок пошуку себе, свого унікального «Я». Це шлях становлення індивідуальності. Як часто батьки помиляються у вихованні своїх дітей, коли говорять дитині: «Не виділяйся, будь такою чи таким, як усі». У психології цей період називають періодом «зашумлення» психіки, за ним настає період упевненості й рівноваги. Ці роки майже завжди хворобливі. Адже в цей час виникають проблеми між батьками й дітьми. Багато хто вважає, що завдання батьків у цей період — стримувати статевий інстинкт дитини. Ця думка помилкова, і нерідко приводить до нових проблем. Що ж є найсуттєвішим для дитини в цей час? Виявляється, ось такий ланцюжок (запис на дошці): Любов — Довіра — Розуміння — Підтримка. Як кажуть гумористи, із кожним поколінням діти стають усе гіршими, а батьки все кращими, отже, усе гірші діти стають усе кращими батьками. Фізичне здоров'я дитини — запорука його успіхів у навчанні. Стан фізичного здоров'я і темпи статевого дозрівання дітей різні. Вони суттєво впливають на особистісний розвиток дитини. Чим раніше починається процес статевого дозрівання, тим швидше він протікає. Якщо дозрівання починається у 12 років — процес дозрівання триває 2 роки; у 13—13,5 років — 3—3,5 роки; у 15 років — 5—6. Ці розбіжності щодо типів дозрівання — причина багатьох непорозумінь і переживань. Останнім часом серйозними проблемами стали акселерація й ретардація. Акселерати в шкільні роки — лідери з класах. До 30 років вони міцні й соціально пристосовані, але залежні від думки оточуючих, приземлені люди. Ретарданти навпаки — спочатку вразливі, задиркуваті, прагнуть привернути увагу, замкнуті й покірливі в юні роки, а ближче до 30 років стають людьми міцними, щиросердими, високих ідеалів. Варто докладніше розглянути ознаки й форми вияву підвищеної тривожності підлітків. За що і проти чого веде боротьбу дитина в перехідному віці? Це насамперед: • за те, щоб перестати бути дитиною; • за фізичну і психічну недоторканність; • за самоствердження серед однолітків; • проти зауважень, обговорень, особливо іронічних, з приводу її фізичної дорослості. Правила, яких мають дотримуватися батьки підлітка • Допомогти дитині знайти компроміс душі й тіла. • Усі зауваження робити в доброзичливому, спокійному тоні, без ярликів. • Докладно ознайомити дитину з призначенням і функціонуванням організму. • Варто пам'ятати, що поки розвивається тіло дитини, хворіє і чекає допомоги душа. Психолог чи класний керівник пропонує батькам проаналізувати ситуації. 1. Дівчинка не хоче прибирати свою кімнату. 2. Хлопчик не стежить за собою тощо. Обговорення проблеми разом із батьками й учнями. Підліткову психіку іноді називають періодом «гормональної глупоти». Пошук і становлення свого «Я» — це вивільнення від впливу дорослих і спілкування з однолітками. У родинах, де панує повага, де кожен має право голосу, знає свої права та обов'язки, реакції емансипації проходять м'якше й породжують менше конфліктів. Що повинні зробити батьки, щоб зберегти любов своїх дітей? Ці правила пропонуються батькам для ознайомлення. • У самостійності дитини не слід бачити погрозу. • Пам'ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї. • Хочете, щоб дитина зробила те, що вам потрібно, — зробіть так, щоб вона сама захотіла цього. • Не переобтяжуйте дитину опікою й контролем. • Не створюйте «революційну ситуацію», а якщо створили, вирішуйте мирним шляхом. • Пам'ятайте слова Й.-В.Гете: «У підлітковому віці багато людських достоїнств виявляються в дивних і неординарних учинках». У переживаннях підлітків чільне місце посідають дружба й закоханість. Дівчата частіше від хлопців хочуть мати друга і швидше реалізують своє бажання. Дівчатам потрібні розуміння, співчуття, оточення, щоб не почуватися самотніми, хлопцям — взаємодопомога, розуміння. У 7% випадків перша закоханість згодом веде до шлюбу. Чому виникає закоханість, ця нагальна потреба в індивідуальних довірливих стосунках? Забороняти ці стосунки — значить зробити підлітка нещасливим. Говорити про предмет закоханості погано — значить розірвати стосунки з ним. Любов і сексуальність для підлітка — украй важливі речі. Як оцінити такі проблеми з позиції дорослої людини? По-перше, цю проблему повчаннями вирішувати не можна. По-друге, слід вирішувати проблему взаємин чоловіка й жінки через призму взаємин у своїй родині. Наприкінці зборів батьки одержують пам'ятку. Якщо: • дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти; • • дитину висміюють, вона стає замкнутою; • дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною; • дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе; • дитина росте в докорах – вона вчиться жити з почуттям провини; • дитина росте в терпимості – вона вчиться розуміти інших; • дитина росте в чесності – вона вчиться бути справедливою; • дитина росте в безпеці – вона вчиться вірити в людей; • дитина живе у ворожнечі – вона вчиться бути агресивною; • дитина живе в розумінні й дружелюбності – вона вчиться знаходити любов у світі. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 3924 | |
Всього коментарів: 0 | |