Головна » Статті » Класному керівнику » Робота з батьками |
Тема. Ще раз про культуру поведінки, вихованість, ввічливість… Мета: 1. Пояснити батькам роль виховання культури спіл -кування, тактовності, ввічливості у дітей. 2. Дати ре-комендації щодо напрямків розвитку культури по-ведінки у школярів. 3. Виявити ставлення батьків до виховання внутрішнього світу дитини. Коментар: готуючись до зборів, класний керівник має заготови-ти бланки тестів для батьків «Результати виховання культури поведінки дитини в моїй сім’ї». На класній дошці — плакати або написи: «Поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє облич-чя» (В. Гете). «Через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонаймен-ше — місце для сидіння» (Д. Бернард). ХІД ЗБОРІВ Бесіда. «СПОЧАТКУ СХВАЛЮЮТЬ ОЧІ, ПОТІМ СЕРЦЕ» Внутрішня культура, духовне багатство, високі моральні якості тільки тоді є соціально цінними, коли вони визначають норми щоденної поведінки людей, характер і форми спілкування між ними, гармонію внутрішнього світу і зовнішнього вигляду. Вихованість є передусім якістю соціально необхідною, суспіль-но цінною. Люди стикаються одне з одним у найрізноманітніших соціальних, моральних ситуаціях. Вступають у взаємодію несхожі, часом просто протилежні погляди, темпераменти, характери. Цілком очевидно, що неви -хованість, незнання психічних механізмів спілкування, невмін -ня навіть окремих членів суспільства поводитися серед людей, поважати, щадити і берегти одне одного і в умовах повсякден -ного, звичайного, буденного спілкування призводять до великих соціальних витрат. Дуже часто нова людина починається для інших не з ерудиції, інтелекту, смаків, ділових і моральних якостей — усього, чим ба -гатий її внутрішній світ. Це буде потім. А поки — зовнішність, манери, стиль поведінки. Спрацьовує, як його називають психоло-ги, феномен першого враження, яке виявляється таким сильним, що накладає відбиток на все подальше спілкування. Хороші манери, дотримання норм етикету, вихованість взагалі не просто етикетка, щось зовнішнє. Вони споконвічно цінуються й шануються в народі, тому що за ними стоять глибока духовність, багатий внутрішній світ людини. Зрозуміло, не можна вважати, що внутрішня культура автоматично породжує зовнішню, а ця дзеркально відображає глибини душі. При хибній розстановці ак -центів у вихованні ця єдність може бути порушена. Зустрічаються, на жаль, люди, які зовнішнім блиском, бездоганними манерами намагаються приховати черствість, егоїзм, байдужість, цинізм. При відсутності культури поведінки багато достоїнств люди-ни втрачають реальну, відчутну для оточуючих цінність. Джон Локк, англійський філософ XVII століття, про це влучно сказав: «У погано вихованої людини ученість стає педантизмом, дотеп -ність — блазенством, простота — неотесаністю, добродушність — підлесливістю. Хороші якості становлять істотне багатство душі, та тільки вихованість є для них оправою». ЩО Ж ТАКЕ «КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ»? Вихованість — якість особи, в якій органічно поєднані куль-тура спілкування, культура зовнішності й культура задоволення потреб (побутова культура). Серцевиною в цій тріаді є культура спілкування. Принцип і норми культури спілкування формувалися віками. Народи всіх країн ретельно відбирали, зберігали, нагромаджували досвід спілкування за принципом: розумно — морально — гарно. Стрижнем, основою справжньої культури спілкування є гуманне ставлення людини до людини. Тому формування в дітей позиції відвертості, довір’я, дружелюбності — неодмінна умова вихован -ня культури спілкування. І для того, щоб розв’язати це завдан -ня, нам, дорослим, треба дуже ретельно проаналізувати, а як же ми самі ставимося до оточуючих, до знайомих і незнайомих, до сусідів, товаришів по школі, рідних та близьких і, зазвичай, до самих себе. Добре ставлення до людей має виявлятися в зрозумілій для всіх формі. Такою формою, якістю спілкування людини з люди -ною є ввічливість. Слово «ввічливість» має спільний корінь із словом «вежа»,яке до XVI століття мало значення «знавець», той, хто знайомий із звичаями — умовними і загальноприйнятими способами виражен-ня доброго ставлення до людей. У звичаях закріплені прийняті в тому чи іншому суспільстві форми вітання, звертання, надання деяких послуг, формули подяки й вибачення. Звичаями ж дик -туються церемоніал знайомства, деякі правила розмов, поведінки в громадських місцях, спілкування у родині. Неприпустимо, щоб діти бачили у звичаях лише пусті умов-ності, які ускладнюють життя. Дуже важливо розкрити їм гли -бокий внутрішній зміст звичаїв, переконати їх, що додержання звичаїв свідчить про повагу до людей, до загальноприйнятих тра -дицій. Різні життєві ситуації пов’язані з певними нормами пристой-ного і непристойного. Тому треба знайомити дітей з цим, якщо можна так висловитися, ситуативним етикетом. Нехай знають, як поводитися серед рідних і близьких, у колі товаришів, сусідів, друзів, серед малознайомих і зовсім чужих людей. Нехай уміють поздоровляти і обдаровувати, виявляти співчуття. Існують певні норми поведінки на вулиці, у транспорті, в місцях громадського харчування, розваг, видовищ, в установах, на зборах і мітингах, під час урочистих церемоній тощо. Все це повинно стати надбан -ням підростаючого покоління. ТАКТОВНІСТЬ — СУТТЄВИЙ АТРИБУТ ВВІЧЛИВОСТІ Культура спілкування не вичерпується однією лише ввічливіс-тю. Її обов’язковий атрибут — тактовність, одна з найсимпатичні -ших і найпривабливіших людських якостей, що полягає в умінні зрозуміти почуття і настрій оточуючих, поставити себе на їхнє місце, уявити, яку емоційну реакцію викликають і в інших наші вчинки. Практикум для батьків. Батькам пропонується обговорити ситуацію. Ситуація для обговорення. «…Гарно вбрана жвава жінка у супроводі високого молодика входить в автобус. Побачивши її, встає дівчинка: — Сідайте, будь ласка! — Ну що ти.. дякую.. не треба… — Сідайте, сідайте! Я завжди літнім людям поступаюся місцем! Жвавість на обличчі жінки зникає… Мати дівчинки збентежена». Запитання до батьків: • Що, на вашу думку, викликало збентеженість матері дів-чинки? • Вихованню якої якості у дівчинки мати не приділяла на-лежну увагу? • Як правильно було вчинити дівчинці, пропонуючи місце старшому? • На що б ви порекомендували звернути увагу мамі цієї ди-тини у вихованні дочки? (Мати дівчинки, дійсно, виховуючи в неї ввічливість, не при-діляла належної уваги тактовності.) НАВЧІТЬ ДИТИНУ СПІЛКУВАТИСЯ! Головним засобом спілкування є мова, слово. За тим, як во -лодіє людина цим засобом комунікації, нерідко роблять висновок про її культуру й вихованість. Виховання культури мови органіч -но входить у формування культури спілкування. З перемінним успіхом ведеться боротьба в школі і вдома із жахливими дитячими «сленгами». Не менш важливими, ніж лек -сика та граматика, є також дикція, інтонація, сила і висота звуку, темп мови. Щоб школярі оволоділи мистецтвом починати і підтримува-ти бесіду, їх слід навчити зовсім нескладних речей: відповідати на запитання зрозуміло, привітно, не соромлячись, надто не муд -руючи; ставити запитання, які мають пряме відношення до теми розмови; висловлювати свою думку лише тоді, коли їх запитають, і уникати при цьому різкості й категоричності; уважно й чемно слухати співрозмовника. Рідко коли бесіда обходиться без полеміки. Мистецтво спе-речатися, не порушуючи хороших стосунків і дружби, знову-таки формується з дитинства. Найелементарніше, що повин -ні засвоїти наші діти: кулак, лайка, перелічування особистих недоліків співбесідника й негативна оцінка його якостей не є аргументами. Зате дуже може допомогти під час суперечки доб -розичливий жарт. КУЛЬТУРА ЗОВНІШНОСТІ Зовнішність людини не є дрібниця. Вона відіграє в житті, у фор -муванні характеру дитини, підлітка дуже важливу роль. В отроцтві бажання бути привабливим відчувається особливо гостро. Від того, як оцінюють зовнішність підлітка навколишні й він сам, значною мірою залежить його настрій, самопочуття і навіть атмосфера в ко -лективі. Саме в цей період формується в дітей уявлення про зов -нішню красу людини, ідеал, до якого вони прагнуть. Як же виховати культуру зовнішності в дитини? На що варто звернути увагу батькам в першу чергу? Починати треба з найпростішого — з формування звички до бездоганної охайності. Останнім часом доводиться, на жаль, зу -стрічатися не просто з неохайністю деяких підлітків, а з підне -сенням цієї неохайності до культу. Метод боротьби і профілактики один: виробляти стійкий імуні-тет до неохайності, добиватися, щоб діти розуміти моральний, ес -тетичний і соціальний зміст санітарно-гігієнічних норм. Не менше значення для характеристики зовнішності мають пози, жести, рухи, міміка, що є показником вихованості, стри -маності, підтягнутості, чи, навпаки, свідчать про розхлябаність, неорганізованість, відсутність самоконтролю. Щоб уникнути негативного в цьому, слід змалку стежити, щоб рухи дитини були доцільні й природні, стаючи поступово гарними і вправними. Межі пристойного і непристойного для рухів і жестів повинні бути відомі дітям. Дуже важливо їх також навчити зво -дити до мінімуму привселюдне виявлення фізіологічних процесів (чхання, кашель, позіхання тощо). Необхідно також приділити увагу у допомозі дітям-підліткам визначити свій стиль, окреслити індивідуальність. Нехай вивча -ють свою зовнішність, оцінять її достоїнства і вади, навчаться ба -чити перші й згладжувати другі. Нехай ніколи й на думку їм не спаде вдягатися і прикрашати себе за принципом: «Уже всім дівчатам у класі купили, тільки в мене нема…», «Хочу, як у Світлани». Крім того, смак можна вважати сформованим, коли діти не тільки можуть вирішити, який одяг їм личить, а й уміють носити його, наприклад, що при святковій сукні та елегантних туфлях мають бути м’які манери й інша хода, ніж коли ти в кросівках або коли на тобі джинси і футболка. Потрібно учити дітей і підлітків бути гарними. ДОМАШНЯ ПЕДАГОГІКА — ПОВСЯКДЕННИЙ КЛОПІТ БАТЬКІВ В арсеналі сімейної педагогіки є найрізноманітніші прийоми і засоби формування культури поведінки. Проте трапляється, на жаль, що використовують не найкращі з них: «Прибери лікті зі столу… Не плямкай… Не розвалюйся… Дай спокій волоссю… Перестань гратися ложкою… Щоб завтра ж постригся, огидно дивитись на твої патли… Хто за тебе буде говорити «дякую»? Повернися!» Нескінченні повчання, дорікання, зауваження, покарання, погрози — малоефективні засоби виховання культури поведінки. Використовувані без міри, вони викликають прихований, а часом і відвертий опір, вперте бажання діяти по-своєму, стійку відразу до етикету взагалі. Тут можуть зарадити справі тільки глибокі якісні зрушення в педагогічній позиції батьків. Нерідко трапляється, що стосунки в родині нормальні, хо -роші, а діти все ж таки допускають грубі помилки в поведін -ці, здаються невихованими. Ось простий приклад: на автобус -ній зупинці дівчинка років дев’яти-десяти уважно розглядає понівечене шрамами й рубцями обличчя літнього чоловіка. Він безпорадно щулиться, відвертається. Дитина обходить навколо і знову дивиться — напружено, не моргаючи. Важко допусти -ти, що дівчинка хоче скривдити незнайому їй людину. Швидше, вона просто не знає, що така поведінка непристойна. Діти часто поводяться неправильно саме через незнання загальноприйнятих норм. У повсякденному житті людині доводиться виконувати ба -гато нескладних дій, які без кінця повторюються: вітатися, ви -бачатися, дякувати, робити послуги, користуватися предметами побуту тощо. І дуже часто діти здаються невихованими не тому, що не знають, як усе це робиться, а через відсутність необхідних звичок. При наявності звички дія автоматизується і виконується на основі потреби робити саме так, а не інакше. Хлопчик не роздумує, чи треба йому встати, розмовляючи із старшим, із жінкою. Він просто не може сидіти, йому незручно, недобре. Це і є звичка. Звичка формується тренуванням. Чим частіше дитина повто-рює потрібні дії і вчинки, тим її поведінка стає більш невимуше -ною, природною. Тим самим у дитини формується поняття «ви -хована людина». Пам’ятаймо ж про це. Педагогічний практикум для батьків. 1. Батькам пропонується обговорити ситуацію: Ситуація для обговорення. «Дівчинка приходить додому із школи та з порогу кричить бабусі, кинувши портфель у сторону: «Скоріше давай обід, бо мені треба йти до школи перевіряти, як зробили генеральне прибиран -ня у класі, адже я голова класу». Бабуся подає обід, онучка їсть поспіхом, коментуючи, що все недобре, недосолене, недостатньо гаряче тощо, та, не прибравши за собою посуд, не сказавши «спа -сибі», біжить у школу. Похитавши їй услід головою, бабуся каже: «Що за порядки там у школі, навіть поїсти дитині не дають…» Запитання до батьків: • Що можна сказати про вихованість дитини? • Чи є, на вашу думку, в цьому вина родини дівчинки? Чому ви так вважаєте? • Яка людина вочевидь виросте з дівчинки, якщо нічого не зміниться в її вихованні? • Що б ви порадили бабусі та батькам школярки? На які ви-ховні моменти слід їм звернути увагу насамперед? 2. Батькам пропонується опрацювати тест-таблицю «Результати виховання культури поведінки дитини в моїй сім’ї». Батьки мають обвести кружечком відповідний варіант та підрахувати отримані бали. Якості, властиві моїй дитини Так, завжди Інколи Ніколи 1. Тактовність 3 1 0 2. Наявність гарних манер 3 1 0 3. Уявлення про основні правила етикету 3 1 0 4. Грубість 0 1 3 5. Вживає «сленгові» слова 0 2 3 6. Говорить нерозбірливо, збиваючись 0 2 3 7. Уміє ввічливо вести полеміку 3 1 0 8. Калічить та перекручує слова 0 1 3 9. Має здорове почуття гумору 2 1 0 10. Охайна 3 1 0 11. Дотримується культури рухів та жестів 3 1 0 12. Одягається зі смаком 3 2 0 13. Прагне наслідувати зовнішність друзів 0 1 2 14. Дотримується порядку у власній кімнаті (куточку)3 1 0 15. Належно поводить себе за столом 3 1 0 16. Прислухається до порад батьків 3 1 0 17. Вживає ввічливі слова, спілкуючись із малознайомими людьми 2 1 0 Результати тестування: 45—48 балів. У вашої дитини бездоганна культура поведінки. Та чи щирими були ваші відповіді? 35—44 бали. Ви приділяєте належну увагу вихованню культу-ри поведінки у дитини, тому й результат маєте гарний. 25—34 бали. Ваша дитина отримує виховання культури по-ведінки в родині, але вам варто приділяти більше часу та зусиль вирішенню цієї проблеми. 15—24 балів. Шанси вашої дитини стати культурною люди-ною невеликі. Негайно слід звернути увагу на це, ще не пізно! Менше 14 балів. Вашій дитині можна лише поспівчувати. Ви, певно, цілком забули, що у вас є батьківські виховні обов’язки. Підсумки зборів. Мабуть, всі погодяться з тим незаперечним фатом, що най-повніше духовну культуру особистості забезпечує виховна функ -ція сім’ї. Таким чином, сучасна сім’я все більше стає головною ланкою у вихованні дитини. Вона має забезпечити їй достатні умови для інтелектуального, фізичного, морального і духовного розвитку. І, безумовно, серед напрямків виховання дитини чільне місце має посісти виховання культури поведінки. Дитина виросте такою, якою її навчили бути в родині. Не забувайте ж про це, шановні батьки. Можливо Вам це буде цікаво | |
Переглядів: 6676 | |
Всього коментарів: 0 | |