Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Презентації до уроків фізики

ТАЄМНИЦІ ЧОРНОЇ СКРИНЬКИ та ПАЯЛЬНИКА
[ Викачати з сервера (1015.5 Kb) ] 13.01.2014, 18:15
Сценарій проведення внутрішніх змагань з радіоелектронного конструювання.

ТАЄМНИЦІ ЧОРНОЇ СКРИНЬКИ та ПАЯЛЬНИКА
Обладнання: комп’ютер, чорна скринька.
Ведучий: Чорна скринька (чорний ящик) — це термін, який використовується у техніці й кібернетиці для позначення об'єкту чи системи, про принципи дії яких нічого невідомо, крім того, що певному вхідному сигналу відповідає певний вихідний сигнал. Чорна скринька також являє собою важливий елемент у плануванні експерименту та в науці загалом. Використовуючи дане поняття тисячі вчених світу отримують змогу використовувати той рівень поглиблення при дослідженні об’єкту який необхідний для досягнення оптимального результату планування. Вперше введений Вілямом Ешлі. Набув широкого використання при моделювання систем та у теорії систем. Із 1960-х років використовується закон Біра: моделювання будь якої системи передбачає включення в неї чорної скриньки для моделювання малозначущих факторів зовнішнього середовища (погодних явищ тощо). В інших випадках у скриньках схований конкретний прилад, предмет, а тому треба розкрити таємницю скриньки шляхом навідних запитань.
Демонстрації проводяться за допомогою комп’ютера.
Ведуча: Сьогоднішню нашу зустріч ми проведемо у три етапи: І етап – «Розминка», ІІ етап – «Розкриття таємниць «чорних скриньок»», ІІI етап – «Чарівний паяльник»». При обмірковуванні будь-якого питання дійте за порадою Козьми Пруткова «Дивися в корінь!».
I. Розминка
Ведучі по черзі пропонують загадки і до кожної загадки ставлять фізичне питання. Учасники повинні відгадати загадку та відповісти на питання.
1) Ведучий виносить "чорну скриньку”.
Ведуча: У воді не тоне й у вогні не горить. Що це таке? (Лід)
Ведучий: Коли лід може бути нагрівачем?
Відповідь. Коли інше тіло, що перебуває в контакті з льодом, має температуру, нижчу за його температуру.
2)Ведучий: Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)
Ведуча: Якого кольору біле світло?
Відповідь. Біле світло складне, складається із семи кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового.
3) Ведучий: Покажіть, що лежить на землі і його не зафарбувати, не зіскребти, не завалити. (Тінь)
Ведуча: Як одержати від одного кілка тінь різної довжини?
Відповідь. Потрібно нахиляти його під різними кутами в напрямку до Сонця.
4) Ведучий: Горя не знаємо, а гірко плачемо. Що це? (Хмари)
Ведуча: Що більше: хмара чи її тінь?
Відповідь. Хмара відкидає конус, що звужується до землі, повної тіні, висота якого через значні розміри хмари велика. Тому тінь хмари на землі мало відрізняється за розмірами від самої хмари.
5) Ведучий: Заревів ведмідь на всі гори, на всі моря. Що це таке? (Грім)
Ведуча: На вулиці гроза, іде сильний дощ. Яке явище ми зафіксуємо раніше: почуємо грім або побачимо блискавку?
Відповідь: Раніше побачимо спалах блискавки, а пізніше почуємо гуркоти грому. Так буде тому, що швидкість поширення світла 300 000 км/с, а звуку в повітрі за нормальних умов й 20 °С — 340 м/с.
6) Ведуча виносить "чорну скриньку”.
Ведучий: Що йде, не рухаючись із місця? (Час)
Ведуча: Чи завжди час іде з однаковою швидкістю?
Відповідь: Ні; його хід залежить від швидкості руху системи відліку.
II. Розкриття таємниць «чорних скриньок»
Ведучий: (звертаючись до учасників). Назвіть будильник часів Олександра Македонського.
Після декількох відповідей нарешті хтось говорить «Півень». Ця відповідь і була задумана. Асистенти вносять «чорну скриньку». Ведучий розкриває скриньку й, на диво учнів, виймає півня, склеєного із цупкого паперу, красиво розмальованого. А до його лапки прив'язана бірка зі словами: «Не дражнити — клюється!»
Ведуча: Пропоную таке завдання: назвіть перший екіпаж який використовує людина. (Учасники дають всілякі відповіді.)
Асистенти вносять «чорну скриньку». Розкривають її й виймають… іграшку - дитячу коляску.
Ведучий: Які сили виникають у ресорах дитячої коляски і яке призначення ресор?
Відповідь: виникають сили пружності. Ресори складаються із пружних пружин. Під час їзди по поганій дорозі зберігають плавність ходу — руху в результаті своєї деформації.
Ведучий: Продовжуємо розкривати таємниці чорних скриньок. Питання до залу: замінник футбольного м'яча. Що це?
Вислухавши відповіді (надувна куля, картоплина, паперова коробка й інші), ведучий витягує з «чорної скринька» консервну бляшанку.
Ведуча: На кришці й дні бляшанки виштампувані концентричні кола - гофри. Яке їхнє призначення?
Відповідь: Гофри дають можливість кришці й днищу сильно деформуватися при знаходженні, наприклад, у теплому приміщенні, при цьому вміст бляшанки може розширюватися за рахунок її вигинання. Якби гофри були відсутні, то при нагріванні в бляшанках могли б виникнути щілини, що призвело б до псування консервів.
Ведучий: Коли футболіст відчує сильніше удар м'яча: коли біжить назустріч м'ячу, коли біжить від м'яча або коли стоїть нерухомо?
Відповідь: Коли біжить назустріч м'ячу, тому що в цьому випадку швидкість м'яча відносно людини в сумі більше, ніж швидкість відносно землі
(υм'яча відносно людини = υм'яча відносно землі +υлюдини відносно землі).
Ведуча: Чому м'яч підстрибує, коли ним ударяють об землю, а камінь - ні?
Ведучий: Продовжуємо розкривати таємниці чорних скриньок. (Ставить чергове запитання залу.) Грім і блискавка й удень, і вночі, в будь-яку погоду. Що це?
Після того, як вислухані різні відповіді, асистент виносить «чорну скриньку», обережно відкриває його, і ведучий витягає відтіля чорну кішку. Живу! На лапці її бірочка зі словами: «Погладь мене в темній кімнаті, будь ласка».
Ведуча: (звертається до залу з питанням). Що відбудеться, коли кішку погладити в темній кімнаті? Чому чутне потріскування - «грім» і спостерігається світіння— «блискавка»?
Ведучий: Якої форми буває блискавка?
Ведуча: Чому блискавка розколює дерева?
Ведучий: Чому при спалаху блискавки колеса візка й ноги коня, що біжить, здаються застиглими на місці?
Ведуча: Чому в альпіністів існує правило: ночуєш високо в горах — всі металеві предмети збери й поклади окремо подалі від табору?
Ведучий: У цій скриньці - «думаюча» машина. Що це за машина?
Після декількох відповідей ведучий розкриває скринька, дістає мікрокалькулятор. Він вручається учню, що відгадав.
Ведучі (говорять хором, звертаючись до залу): Ми розкрили з вами таємниці тільки малої частини «чорних скриньок». Сподіваємося, що це стало для вас цікавою подорожжю у світ природи й фізики.

ІІI етап – «Чарівний паяльник»»
1. Розсадити учасників за парти.
Ведучі пропонують учасникам зайняти свої робочі місця

2. Інструктаж з правил техніки безпеки
Ознайомлюють з правилами техніки безпеки присутніх на змаганнях

3. Демонстрація роботи зібраної схеми
Ведучі демонструють зібрану схему і як вона працює

4. Роздача принципових електричних схем учасникам змагань і набору деталей.
Учасникам роздаються принципові електричні схеми і набір деталей необхідний для роботи.

5. Розробка друкованої плати.
6. Свердління плати.
7. Монтаж плати.

8. Перевірка працездатності та настройка плати.

9. Оцінка плат учасників журі.

10. Розгляд типових помилок при розробці плати

11. Розгляд типових помилок при монтажу плати.

12. Оголошення переможців.

13. Перегляд відеоролика про розробку друкованої плати на комп’ютері в спеціалізованій програмі.

14. Розробка учасниками друкованої плати на комп’ютері.

15. Підведення підсумків.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Презентації до уроків фізики | Додав: rfdf
Переглядів: 1637 | Завантажень: 534 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]